Sökning: "klassassistenter"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet klassassistenter.

  1. 1. TAKK är alltid laddat : Lärare och klassassistenters erfarenheter av TAKK i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Anna Karin Hellquist; [2018]
    Nyckelord :language; Alternative Augmentative Communication; Keyword Signing; compulsory school for learning disabilities; teacher; classassistent; communication; interaction; participation; learning; sociocultural perspective; communicative relationshiporiented perspective; språk; Alternativ Kompletterande Kommunikation; Tecken som Alternativ Kompletterande Kommunikation; grundsärskola; lärare; klassassistenter; kommunikation; interaktion; delaktighet; lärande; sociokulturellt perspektiv; kommunikativa relationsinriktade perspektivet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva lärare och klassassistenters erfarenheter av TAKK som kommunikativt stöd för elever i grundsärskolan. Data har samlats in genom semistrukturerade intervjuer med tre lärare och två klassassistenter, som i sin profession praktiserade TAKK i interaktion med eleverna. LÄS MER

  2. 2. En praktik i förändring : En aktionsforskningsstudie i kollegialt arbete i gymnasiesärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Maria Henrikson; Katalin Mazzag Åström; [2018]
    Nyckelord :Kollegialt arbete; gymnasiesärskola; aktionsforskning; fokusgrupp; läroplansreform; undervisning;

    Sammanfattning : Utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet ska skolor utforma ett vetenskapligt förhållningssätt i undervisning med utgångspunkt i professionell kunskap och erfarenhet hos läraren. Läroplanen för gymnasiesärskolan lyfter fram kollegialt arbete som ett sätt att utveckla undervisning där kunnandet hos eleven är i centrum. LÄS MER

  3. 3. Från ett blodigt rum till lite spott på golvet : En studie av skolpersonals fortbildning i lågaffektivt bemötande i särskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Claes Johansson; Anders Lindqvist; [2016]
    Nyckelord :Cirkulära utvecklingsprocesser; Fortbildningsinsats; Lågaffektivt bemötande; Skolutveckling; Särskola;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur en fortbildning initieras och vilka tecken på förändrade arbetssätt som personalen kan beskriva i ett skolutvecklingsperspektiv. Valet föll på en fortbildning som avser personalens kompetens i bemötande av elever i behov av särskilt stöd. LÄS MER