Sökning: "klasser i sverige"

Visar resultat 1 - 5 av 186 uppsatser innehållade orden klasser i sverige.

  1. 1. Marktäckets och markfuktighetens påverkan på blomsterlupinens (Lupinus polyphyllus) utbredning i Jämtland

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Julia Svedh; [2024]
    Nyckelord :Garden lupine; Lupinus polyphyllus; soil moisture; land cover; invasive alien species; Jämtland; ; Blomsterlupin; Lupinus polyphyllus; marktäcke; markfuktighet; invasiva främmande arter; Jämtland;

    Sammanfattning : Biodiversity is the prerequisite for well-functioning ecosystem services that are crucial, like clean water and clean air. Invasive alien species (IAS) are a serious and long-term issue that is actively threatening the genetic diversity within ecosystems. LÄS MER

  2. 2. Vad tycker gymnasieelever i det naturvetenskapliga programmet i Sverige om vaccin? : Avgörande faktorer och de didaktiska följderna.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Axel Hjorth; [2024]
    Nyckelord :Vaccin; gymnasieelever; naturvetenskapliga programmet;

    Sammanfattning : Vaccintvivel finns runt om i världen. Detta tvivel kan beskrivas som en rädsla och osäkerhet för vaccin eller att man inte accepterar vaccin som ett pålitligt läkemedel. Hos elever har vaccintvivel visat sig vara kopplat till bland annat nålfobi eller en rädsla för biverkningar. LÄS MER

  3. 3. Vi strävar mot samma mål! : En studie av elevers och lärares nöjdhet och missnöjdhet i relation till laborationer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)

    Författare :Linnea Johansson; [2023]
    Nyckelord :Laborationer; Nöjdhet; Missnöjdhet; Lärares upplevelser; Elevers upplevelse; Gymnasiet;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt vilka omständigheter som elever respektive lärare anger för att de ska känna sig nöjda eller missnöjda med en laboration. Likaså jämfördes elevernas och lärarnas svar med varandra. LÄS MER

  4. 4. Att undervisa elever med hörselnedsättning : En fenomenografisk studie om lärares erfarenheter och uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jenny Andersson; [2023]
    Nyckelord :Hörselnedsättning; inkludering; erfarenheter; uppfattningar; intervju; fenomenografi;

    Sammanfattning : Majoriteten av de elever som har hörselnedsättning går i dag inkluderade i ordinarie undervisning i vanliga klasser. Enligt skollagen har dessa elever rätt till likvärdig utbildning och anpassningar ska göras inom ramen för den ordinarie utbildningen. LÄS MER

  5. 5. Digitala verktyg i skolan : en kvalitativ analys av förutsättningar och användning hos elever i fjärde klass

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emma Davidsson; Mirwais Hotaki; Jesper Storberg; [2023]
    Nyckelord :Digital tools; use; students; digital competence; digitalization; digital strategy; TPACK; Teacher Digital Competency; Critical Digital Literacies; fourth grade; Digitala verktyg; användning; elever; digital kompetens; digitalisering; digitaliseringsstrategi; TPACK; Teacher Digital Competency; Critical Digital Literacies; fjärde klass;

    Sammanfattning : Sverige har en ambition om att bli bäst i världen på att tillvarata digitaliseringens möjligheter, en central del i detta är att tidigt säkerställa digital kompetens hos unga. Därav att det görs satsningar på att barn ska ha tillgång till digitala verktyg av olika slag i skolmiljö. LÄS MER