Sökning: "klassiker litteratur"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden klassiker litteratur.

  1. 1. Det (o)disciplinerade begäret : En komparativ analys av "Den första kärleken" och Charlie med fokus på makt, queer underkastelse och performativitet

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Em Lugnet; [2023]
    Nyckelord :Mathilda Roos; Margareta Suber; Judith Butler; Michel Foucault; Queer litteratur; Queera klassiker; Underkastelse; Makt; Det heterosexuella manuset; Performativitet;

    Sammanfattning : In this paper, I study the concept of subordination and power by using two Swedish lesbian classic literary texts; ”Den första kärleken”, published in the collection of short stories Berättelser och skizzer (1884) by Mathilda Roos and Charlie (1932) by Margareta Suber. I examine power dynamics and subordination by comparing the two texts with each other and analyze the similarities and differences between subordination in queer contexts and in heterosexual contexts. LÄS MER

  2. 2. I döda författares sällskap : Om lärarutbildningens inofficiella kanon och gymnasielärares skönlitterära urval

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Filip Kall; Hugo Älfvåg; [2021]
    Nyckelord :litteraturdidaktik; skönlitteratur; kanon; klassiker; ämneslärarutbildning; Skolverket; läsintresse; receptionsteori; genusteori;

    Sammanfattning : Denna undersökning har utgått från gymnasieelevers sjunkande läsintresse samt skönlitteraturens alltmer ifrågasatta roll inom skolverksamheten. Den påverkan som ämneslärarutbildningen har på gymnasieskolans skönlitterära urval utgör en central del av undersökningens utgångspunkt. LÄS MER

  3. 3. Klassiker i klassrummet : En överblick av klassikers relevans i högstadiet och gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ebba Salomonsson; Malin Fjellborg; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Översikten ämnar att undersöka vad forskning säger om hur klassisk litteratur kan bli meningsskapande i ett mångkulturellt klassrum i både högstadiet och gymnasiet. Klassiker har valts då dessa texter ofta förknippas med att vara svårtillgängliga så väl som de ofta förknippas med en snäv syn på bildning. LÄS MER

  4. 4. Skönlitteratur i svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Emma Nensén; [2020]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; skönlitteratur; ämneskonceptioner;

    Sammanfattning : Föreliggande studie undersöker innehållet i ämnet svenska som andraspråk med fokus på vilken skönlitteratur som används i undervisningen och hur lärare motiverar sina val. Studien tar avstamp i Hellbergs (2012) ämneskonceptioner om svenska; svenska som färdighetsämne, svenska som personlig utveckling, svenska som kritisk litteracitet och svenska som litteraturtradition. LÄS MER

  5. 5. Läsa – varför då? : Förändrade attityder till litteratur i en elitskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Nora Prigorowsky; [2020]
    Nyckelord :Klassiker; kanon; skönlitteratur; attityder; statusmarkör; elitskola; kulturellt kapital; generationer; litteraturhistoria; svenskundervisning; gymnasieskolan.;

    Sammanfattning : The purpose of this study has been to find out whether the knowledge of literature, and reading in general, is a sign of high social status in the younger generations as well as the older ones. Therefore, alumni from the elite high school Stockholms Musikgymnasium, born between 1946 and 2002, were selected as subjects for the research. LÄS MER