Sökning: "klassikerläsning"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet klassikerläsning.

  1. 1. Kanon är kanon! - eller? : En undersökning om den västerländska kanon kan fungera inkluderande i skolan

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Johanna Hultegård; Annie Sundling; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I dagens svenskundervisning står kanoniserade verk för en stor del av det stoff som används. Under många år har dock detta varit en omdiskuterad fråga och åsikterna har gått isär om huruvida den västerländska kanon bör användas i skolan och på vilket sätt. LÄS MER

  2. 2. Klassikerläsning i svenska som andraspråksundervisningen. Den klassiska litteraturens relevans i andraspråksundervisningen samt ordförrådets betydelse för läsförståelsen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Hanna Nordlander; [2014-08-14]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; skönlitteratur; ordförråd;

    Sammanfattning : Är klassiker lämplig läsning för svenska som andraspråkselever på gymnasiet? Den klassiska litteraturens relevans i ämnet samt ordförrådets betydelse för läsförståelsen undersöks i denna studie. Lärarintervjuer och ett ord-/läsförståelsetest har genomförts för att besvara forskningsfrågorna: 1. LÄS MER

  3. 3. ”Högläsningsboken är viktigare nu än någonsin” – Sju lärares högläsningsval

    C-uppsats,

    Författare :Martina Henriksson; [2011]
    Nyckelord :Högläsning; bokval; skönlitteratur; klassiker; kan;

    Sammanfattning : SammanfattningSyfte och frågeställningar: Syftet med denna uppsats är att ta reda på hur sju lärare arbetar medhögläsningsboken i undervisningen. Frågeställningarna handlar om högläsningsbokens roll i skolan, hur de sjulärarna tänker vid val av bok och vilken syn de har på klassikerläsning och barn- och ungdomslitteraturenskanon. LÄS MER

  4. 4. Från John Silver till Kapten Nemo : En studie i arbetet med klassikerläsning i en årskurs åtta

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Ylva Zanton; [2007]
    Nyckelord :Klassiker; Kanon; Didaktik; Receptionsteori;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur ett projekt med klassikerläsning i en årskurs åtta går till. Frågeställningarna är hur och varför läraren väljer att lägga upp undervisningen på ett visst sätt, hur eleverna upplever läsningen och lärarens undervisning, samt om det finns några skillnader mellan killar och tjejers läsning. LÄS MER