Sökning: "klassisk litteratur"

Visar resultat 1 - 5 av 67 uppsatser innehållade orden klassisk litteratur.

  1. 1. Att sjunga utan snuttefilt : En studie i metoder för att sjunga utantill

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Arvid Emilsson; [2023]
    Nyckelord :Singing by heart; classical voice; text chanting; music memorization; Utantill; klassisk sång; textgestaltning; textmemorering; memorering av musik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att förbättra min förmåga att sjunga utantill för att därigenom utveckla min konstnärliga uttrycksförmåga. För att göra detta utvecklades en egen metod för utantillinlärning av sångtext genom att två långa visor av Evert Taube studerades in: Möte i monsunen och Eldareval- sen. LÄS MER

  2. 2. Grindområden

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Peter Nyberg; [2023]
    Nyckelord :poesi; natur; kultur; maskiner; människan;

    Sammanfattning : Grindområden är en poetisk undersökning av hur natur förhåller sig till kultur. Genom att ta del av Theodor W. Adorno och Max Horkheimers Upplysningens dialiektik och spegla tankarna i i det filosofiska verket mot olika typer av gränszoner har ett poetiskt verk i tre delar arbetats fram. LÄS MER

  3. 3. Didaktisk potential i klassisk litteratur : Moral och sexualitet i viktorianska England och The Picture of Dorian Gray

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Jennifer Bergman; [2023]
    Nyckelord :Litteraturhistoria; litteraturdidaktik; didaktisk potential; The Picture of Dorian Gray; moral; sexualitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att analysera och diskutera den didaktiska potential klassisk litteratur kan tänkas ha för den litteraturhistoriska undervisningen i gymnasieskolan. I läroplanen för ämnet svenska förklaras det hur eleverna ska få möjligheter att läsa litteratur från olika kulturer och epoker. LÄS MER

  4. 4. "Bli inte lurad" : En retorisk analys av en statlig kampanj om att möta informationspåverkan

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Martin Joby; [2023]
    Nyckelord :Information influence; fake news; propaganda; emergency preparedness; popular education; classical rethoric; visual rethoric; linguistics; Informationspåverkan; falska nyheter; propaganda; beredskap; folkbildning; klassisk retorik; visuell retorik; språkvetenskap;

    Sammanfattning : I en tid av minskande tilltro till objektiv sanning och expertis blir konsten att övertala och kontrollera information avgörande i samhällsdebatten och en utmaning för demokratin. Inom den retoriska traditionen gör man dock en etisk distinktion mellan påverkan med den ömsesidiga nyttan som mål (argumentation) respektive påverkan med syfte att manipulera (propaganda). LÄS MER

  5. 5. Teaching English Literature : A Qualitative Questionnaire and Content Analysis of Swedish Upper Secondary English Teachers’ Reading and Teaching Choices Analyzed Through Literary Socialization and Reception Theory

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Lejla Zeidan; [2023]
    Nyckelord :English literature; English teaching; literacy education; Swedish upper secondary school; reception theory; literary socialization theory; college preparatory programs; vocational programs; teachers’ attitudes; cultural significance; literary significance; historical significance; Engelsk litteratur; engelskundervisning; utbildning i läs- och skrivkunnighet; svensk gymnasieskola; receptionsteori; litterär socialisationsteori; högskoleförberedande program; yrkesprogram; lärares attityder; kulturell betydelse; litterär betydelse; historisk betydelse;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate Swedish upper secondary school teachers’ statements regarding reading and teaching choices in the English courses. The methods used were a survey in the form of a qualitative questionnaire, and a qualitative content analysis which was then applied to the survey data gathered. LÄS MER