Sökning: "klassisk retorik i reklam"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden klassisk retorik i reklam.

  1. 1. Influencers beskrivning av den kvinnliga fertiliteten : En retorisk analys av reklamsamarbeten med Natural Cycles

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Josefine Sporrong; [2021]
    Nyckelord :Reklam; preventivmedel; diskurs; retorik; genus;

    Sammanfattning : Den här studien fokuserar på influencers och deras framställning av företaget Natural Cycles hormonfria preventivmedel i audiovisuella reklamsamarbeten. Materialet för studien är filmer från plattformen Youtube som valts ut efter antalet gånger de visats för mottagare, det vill säga de videor som flest gånger exponerats för publik och därmed haft störst möjlighet till inverkan på publiken. LÄS MER

  2. 2. Rosa Bandet- om positionering och sampositionering

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Anna Jönsson; Marina Vourdouka; [2008]
    Nyckelord :Varumärke; positionering; sampositionering; semiotik; retorik; reklam;

    Sammanfattning : Författare: Anna Jönsson, Marina Vourdouka Handledare: Eva-Lotta Frid Examinator: Thomas Knoll Titel: Rosa Bandet - Om Positionering och Sampositionering Typ av rapport: C – uppsats Ämne: Medie- och Kommunikationsvetenskap År: HT 07 Syfte: Vårt syfte med uppsatsen är att undersöka Rosa Bandet kampanjens sampositionering med andra varumärken, vad sampositioneringen inneburit för Rosa Bandet kampanjen och göra en retorisk analys av Cancerfondens och deras huvudsponsorers kampanjmaterial. Metod: Kvalitativ metod har tillämpats och som kunskapsteoretisk utgångspunkt används ett hermeutiskt förhållningssätt. LÄS MER

  3. 3. KLASSISK RETORIK I REKLAM : en analys av reklambilder för whiskey

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik; Institutionen för pedagogik; Institutionen för pedagogik

    Författare :Joel Tannerfalk; [2008]
    Nyckelord :Retorik; semiotik; reklam; alkohol; whiskey; Q magazine.;

    Sammanfattning : I uppsatsen behandlas tre reklambilder för whiskey utifrån teorier om klassisk retorik, visuell retorik och semiotik. Hypotesen för whiskeyn och dess reklam är att avsändaren måste övertyga betraktaren om att åsidosätta en viss typ av negativa associationer som finns i samband med alkohol för att den ska få en önskad effekt. LÄS MER