Sökning: "klassisk sångundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden klassisk sångundervisning.

  1. 1. "Hallå, hör du mig?" : Sångpedagogers upplevelser av klassisk sångundervisning på distans

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Arash Azarbad; [2022]
    Nyckelord :distance learning; music pedagogy; singing lessons; music teacher; distansundervisning; musikpedagogik; sångundervisning; musiklärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka klassiska sångpedagogers upplevelser av distansundervisning i enskilda lektioner i klassisk sång. Fyra pedagoger som är verksamma vid gymnasieskolor i Stockholm har intervjuats. Den sociokulturella teorin har använts i studien som teoretiskt perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Musikteori i sångundervisning : "Det har jag ingen lust med"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Lif Frida; [2021]
    Nyckelord :musikteori; sångundervisning; instudering; motivation; musiklärare; gymnasieelever;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa intervjustudie undersöks på vilket sätt musikteori integreras i sångundervisning på gymnasieskolan, samt om det finns en önskan om förändring. För att få en överblick över hur musikteori används och uppfattas i sångundervisning har frågeställningar kring instudering och motivation diskuterats. LÄS MER

  3. 3. Genre och sångteknik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Johanna Alin; [2018]
    Nyckelord :sångteknik; sångpedagogik; genreöverskridning; sångmetodik; sångideal;

    Sammanfattning : Detta är en studie med syftet att jämföra sångteknik inom klassisk sång och sång inom Contemporary Commercial Music (CCM). Då jag själv framför allt är verksam inom CCM är det en studie där jag själv praktiskt undersöker hur det är att prova en ny genre på mitt huvudinstrument. LÄS MER

  4. 4. "Att vara bred är en tillgång" : En kvalitativ intervjustudie av fyra sångpedagogers syn på genreval i sångundervisningen på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Sophie Adamsson; [2017]
    Nyckelord :Singing; choice of genre; classical music; african american music; socio cultural perspective; semi- structured interviews; Sång; genreval; klassisk musik; afroamerikansk musik; sociokulturellt perspektiv; semistrukturerade intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur gymnasieelevers individuella sånglektioner skiljer sig åt beroende på i hur stor utsträckning sångpedagogernas eget genreintresse styr. Studien är baserad på fyra semistrukturerade intervjuer där två sångpedagoger har sin hemvist inom den klassiska sångtraditionen och två sångpedagoger har sin hemvist inom den afroamerikanska sångtraditionen. LÄS MER

  5. 5. "Känn dig som en noshörning" : En kvalitativ studie om återkoppling under lektioner i klassisk sång

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Evelina Strandh; [2017]
    Nyckelord :Återkoppling; klassisk sångundervisning; lärares förhållningssätt; kommunikation i klassrummet;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att utveckla kunskap om hur sånglärare med klassisk inriktning arbetar med återkoppling i sin undervisning. Det teoretiska ramverket är socialkonstruktivistiskt och sociokulturellt och vidrör kommunikationsteori. LÄS MER