Sökning: "klassrum instruktioner"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden klassrum instruktioner.

  1. 1. Transspråkande i undervisningen : Metoder lärare kan använda för att utveckla flerspråkiga elevers ordförråd i andraspråket

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elisabeth Rodriguez; Matilda Gunnarsson; [2023]
    Nyckelord :Transspråkande; flerspråkighet; ordförråd; undervisning; grundskolan;

    Sammanfattning : Litteraturstudien har skrivits med syftet att undersöka vad forskning säger om hur lärare i grundskolan kan utforma en transspråkande praktik i sina klassrum för att utveckla flerspråkiga elevers andraspråk. Skolan i dagens Sverige har fler elever som är flerspråkiga. LÄS MER

  2. 2. Ordförståelseinlärning vid instruktionstillfällen : En litteraturstudie kring hur läraren kan använda instruktionstillfällen för att utveckla elevernas ordförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Elin Hansson; Olivia Kullenberg; Malin Linnér; [2022]
    Nyckelord :Muntlig instruktion; ordförståelse; klassrum; lärare; elev; kommunikation; strategi och språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med litteraturstudien var att undersöka vad forskning säger ommöjligheten att ta tillvara på muntliga instruktionstillfällen för att förbättraelevernas ordförståelse. Frågeställningen som litteraturstudien utgick ifrånvar “på vilka sätt kan läraren arbeta vid muntliga instruktionstillfällen för attutveckla elevernas ordförståelse?”. LÄS MER

  3. 3. Arbetsterapeutiska interventioner i skolan för elever med diagnoserna ASD och/eller ADHD : En scoping review

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Hälsohögskolan

    Författare :Isa Larnert; Lisette Ljungström; [2022]
    Nyckelord :Attention deficit hyperactivity disorder; Autism spectrum disorder; Classroom; Occupational Therapist; Occupational therapy; Arbetsterapeut; Arbetsterapi; Attention deficit hyperactivity disorder; Autismspektrumtillstånd; Klassrum;

    Sammanfattning : Inledning och Bakgrund: Flertalet elever med Autism spectrum disorder (ASD) uppnår inte kunskapsmålen i skolan. Eleverna kan ha svårigheter att förbereda och färdigställa uppgifter. Svårigheterna för eleverna med Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) gäller vanligtvis instruktioner och förståelse för uppgifter. LÄS MER

  4. 4. Inverkan av utformingen av kamratrespons på måluppfyllelse och motivation att läsa biologi i högstadiet

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Veronika Areskoug; Mikael Ahlroth; [2021]
    Nyckelord :Peer review; formative feedback; proximal development zone; classroom instructions; biology; experimental design; middle school; motivation; merit goals; Kamratrespons; formativ bedömning; proximal utvecklingszon; klassrum instruktioner; biologi; utforma en undersökning; högstadiet; motivation; kunskapskrav;

    Sammanfattning : Vi har undersökt hur instruktionernas utformning inför deltagande i en kamratrespons påverkar högstadieelevers motivation att lära sig samt måluppfyllelse av kunskapskravet att utforma egen undersökning i ämnet biologi. Efter en kort genomgång av hur en egen undersökning ska utformas fick eleverna från tre åk 7 klasser och två åk 8 klasser i uppgift att utforma en egen undersökning i ämnet biologi. LÄS MER

  5. 5. -Jag är klar! Vad ska jag göra nu? : En studie om strukturer kring högpresterande elevers lärande i matematik ur lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Marie Cederblad Olsson; Helén Hillby; [2020]
    Nyckelord :högpresterande; matematik; organisation; speciallärare; undervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa vad som organisatoriskt kan ha betydelse för matematiklärare och speciallärare inom matematikutveckling i arbetet med att undanröja hinder i lärmiljön för matematiskt högpresterande elevers lärande i matematik då det i rapporter framkommer att denna grupp ibland inte tillgodoses i tillräcklig grad. Intervjuer genomförs med matematiklärare samt speciallärare för att ta del av deras upplevelser kring elevgruppen. LÄS MER