Sökning: "klassrum makt"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden klassrum makt.

  1. 1. Investering och språkinlärning i ett it-baserat flexibelt sfi-klassrum

    Master-uppsats,

    Författare :Maria Wadenius; [2022-10-25]
    Nyckelord :sfi; investering; agens; identitet; kapital; ideologi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur globaliseringen och Internet har påverkat investering och agens i språkinlärningen hos några sfi-elever i en speciell lärandeform på Komvux. Eleverna studerar sfi i en flexibel, it-baserad grupp, kallad kombi. LÄS MER

  2. 2. Könsfördelningen av betydande karaktärer i barnlitteratur : En analys av skönlitterära böcker som används i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Tess Nordlinder; [2022]
    Nyckelord :Barnlitteratur; Bikaraktärer; Huvudkaraktärer; Identitetsskapande; Kön;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att se hur könsfördelningen ser ut bland huvudkaraktärer och betydande bikaraktärer i de 20 mest populära skönlitterära böckerna som används i årskurs 4-6. Detta för att se vilka typer av karaktärer som eleverna får möta genom skönlitteraturen, samt i vilken utsträckning eleverna får möta olika typer av karaktärer. LÄS MER

  3. 3. ”Fritidshemmet ska inte vara i klassrum, punkt.” : - Fritidshemslärares upplevelser av integrerade rum med skolan utifrån de rumsliga dimensionerna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Caroline Lindbäck; Sofie Ahlqvist; [2022]
    Nyckelord :Fritidshemlärare; integrerade rum; kulturgeografi; makt; plats; rum tid.;

    Sammanfattning : Läroplanen för grundskolan, förskoleklass och fritidshemmet uttrycker att fritidshemmet ska erbjuda eleverna lärmiljöer som bygger på både omsorg men även lärande (Skolverket, 2019. s.19). LÄS MER

  4. 4. Lärares föreställningar om kön i bildklassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emelie Grundström; Meitreya Sjöbergh; [2019]
    Nyckelord :gender;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få ökad kunskap kring hur lärares könsroller framträder i klassrum och i undervisning av manliga och kvinnliga lärare. Med en genusteoretisk utgångspunkt analyseras begreppen kön, könsroller och genus utifrån bland annat Butler (2007), Hirdman (2003) samt Connell (2006). LÄS MER

  5. 5. Att främja samtyckeskultur: En intervjustudie om lärares möjligheter att påverka ungas attityder kring sexuellt våld

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Malin Mellberg; [2019]
    Nyckelord :Samtycke; Samtyckeskultur; Metoo; Sexuellt våld; Könsrelaterat våld; Kroppslig integritet; Sexuellt självbestämmande; Attityder; Skolan; Gräsrotsbyråkrat.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att diskutera möjliga vägar framåt för att uppnå en samtyckeskultur. Därför ställs frågan hur lärare upplever sina möjligheter att påverka ungas attityder, i relation till sexuellt våld. LÄS MER