Sökning: "klassrum sfi"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden klassrum sfi.
1. Investering och språkinlärning i ett it-baserat flexibelt sfi-klassrum
Master-uppsats,Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur globaliseringen och Internet har påverkat investering och agens i språkinlärningen hos några sfi-elever i en speciell lärandeform på Komvux. Eleverna studerar sfi i en flexibel, it-baserad grupp, kallad kombi. LÄS MER
2. Flerspråkighet i klassrummet för andraspråkselever : En intervjustudie utifrån ett lärarperspektiv
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : Syftet med den här studien är att ta reda på hur sex lärare, tre som arbetar på SFI och tre ämneslärare i grundskolan och gymnasieskolan har för attityder kring flerspråkighet och om det ges möjlighet till en flerspråkig undervisning i deras klassrum. I studien diskuteras synen på flerspråkighet, det sociokulturella perspektivet på lärande, transspråkande och modersmålsundervisning. LÄS MER
3. Hörförståelse i ett sfi-klassrum : En fallstudie om en lärares arbete med färdigheten hörförståelse
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktikSammanfattning : This case study is about a teachers’ classroom practices regarding listening instruction, which takes place in a classroom at sfi (Swedish for immigrants). The aim is to investigate to what extent and how the teacher forms the listening instruction in the classroom and how those practices can be understood in relation to the sfi curriculum. LÄS MER
4. En forskningscirkel - Ett forum för verksamhetsutveckling i mångfald
Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : Detta arbete utgör en första del av ett forskningsprojekt vars intentioner är att synliggöra och öka kunskapen om SFI (svenska för invandrare) och SVA (svenska som andraspråk). Studien är kopplad till min egen arbetsplats. LÄS MER
5. Inlärarinflytande på utformningen av klassrumsaktiviteter på Svenska för invandrare : Students' influence on the design and formation of classroom activities at Swedish for immigrants
Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Utbildningsvetenskap och MatematikSammanfattning : Uppsatsens syfte är att studera inlärarinflytandet vid utformningen av klassrumsaktiviteterna i fyra klassrum på SFI, vad lärarna tycker om inlärarinflytande vid utformningen av klassrumsaktiviteterna, vad inlärarna själva tycker om att utöva sitt inflytande på utformningen av klassrumsaktiviteterna och om inlärarinflytande skiljer sig mellan de olika klasserna och studievägarna på SFI. Tre metoder har använts - klassrumsobservationer, lärarintervjuer och inlärarenkäter. LÄS MER