Sökning: "klassrummets miljö"
Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden klassrummets miljö.
1. Bildlärarnas olika roller - En kvalitativ studie om rollen som bildlärare från ett goffmanskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Göteborgs universitet / LärarutbildningsnämndenSammanfattning : Syfte Syftet med uppsatsen är undersöka bildlärarens möjligheter att bedriva undervisning i klassrummet på högstadienivå. I detta riktas fokus mot att söka ringa in olika bärande former av rolltagande som följer med bildläraruppdraget, samt i detta även undersöka hur lärarna interagerar med elever och den miljö som bildsalen erbjuder. LÄS MER
2. Lokalsamhället som klassrum : En kvalitativ studie om SO-lärares syn på utomhuspedagogik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Upplevelser med hjälp av kroppen och användningen av olika sinnen är betydelsefullt för människans lärande. Inlärningsprocessen kan implementeras och förstärkas genom utomhuspedagogik. LÄS MER
3. Det fysiska rummets möjligheter och begränsningar för utforskande lärprocesser
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : I den här undersökningen har jag intresserat mig för hur elever i gymnasieämnet fotografisk bilduppfattar utformningen av sin fysiska lärandemiljö. Syftet med studien är att ur ett elevperspektivsynliggöra vilka möjligheter och begränsningar klassrummets fysiska utformning kan skapa förutforskande lärprocesser. LÄS MER
4. Elever i behov av särskilda insatser : En kvalitativ studie om klassläraresuppfattningar kring extra anpassningar ien inkluderande undervisningsmiljö
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Undervisningen för alla elever ska bedrivas så långt det är möjligt inom klassens ram. Alla elever har rätt till extra anpassningar i den ordinarie verksamheten (SFS 2010:800). Detta kallas inkludering, och inkludering är i dagens skola ett centralt begrepp. LÄS MER
5. LÄRA UT KREATIVITET : Hur mellanstadielärare i sin undervisning kan bidra till att utveckla elevers kreativitet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Enligt Skolverket (2011) är det skolans uppdrag att utveckla elevers kreativitet. Ändå saknas konkreta förslag på hur detta ska implementeras. I samband med arbetet med en masteruppsats 2016 undersökte författaren av denna studie elevers kreativitet på mellan- och högstadiet vid en skola i Uppsala (Lundqvist, 2016). LÄS MER