Sökning: "klassrumsarbete"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet klassrumsarbete.

  1. 1. ”Velociraptor var väl ingen äggtjuv?” : En studie om yngre elevers lärande om livets utveckling under museibesök och efterföljande klassrumsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Anna Ekström; [2022]
    Nyckelord :museibesök; museum; lärande; meningsskapande; yngre elever; livets utveckling; evolution;

    Sammanfattning : Museum beskrivs ofta som en plats där lärande främjas och engagemang, motivation och intresse väcks. I läroplanen framgår att elever ska få möta miljöer utanför skolan som kan berika undervisningen och att de utifrån upplevelser ska ges möjlighet att få en inblick i naturvetenskapens värld. LÄS MER

  2. 2. Kvalificerade samtal inom språk- skriv- och läsutveckling : en studie av speciallärares samtalsuppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Carolina Bjelvehammar; [2021]
    Nyckelord :qualified conversations; counsellor; relationship skills; special education teacher; language development; writing development; reading development; kvalificerade samtal; rådgivare; relationskompetens; speciallärare; språkutveckling; skrivutveckling; läsutveckling;

    Sammanfattning : Background: The school's mission is to promote the development and learning of all students and that special consideration should be given to those who have difficulty achieving the purpose of the studies. One way to find ways to support all learning is through conversations with special education teachers. LÄS MER

  3. 3. Yrkeserfarenhetens betydelse : En kvantitativ studie om erfarenhetens påverkan på lärares upplevelse av utmaningar i undervisningen kring läsförståelsestrategier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Avdelningen för kommunikation, litteratur och svenska

    Författare :Patricia Storm; Josefin Petersson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvantitativa studie var att undersöka hur lärare med olika grad av erfarenhet uppfattar utmaningar i undervisningen kring läsförståelsestrategier. Det finns etablerad forskning inom såväl området lässtrategiundervisning som lärarerfarenhet men inte så mycket om relationen där emellan vilket denna studie ämnade att undersöka. LÄS MER

  4. 4. Betydelsen av formativa bedömningar för elevers delaktighet

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Mahsa Haei; [2020]
    Nyckelord :formativ bedömning; delaktighet; lärande; klassrumsarbete;

    Sammanfattning : Assessment has been shown to be crucial in the teaching work as it impacts the students´ strategies for learning. Formative assessments, in particular, have been identified to strengthen the students´ learning as they help the students to identify how far they have got in their learning process and how they can achieve higher levels of knowledge. LÄS MER

  5. 5. Ibland känns det som att det inte är så framåt som man skulle vilja : Om kunskapen om jämställdhetsarbete i gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Olga Danerlund; [2018]
    Nyckelord :Genus; Jämställdhet; Normer; Pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att beskriva och förstå gymnasielärares kunskap om jämställdhetsarbete i gymnasieskolan samt att få kunskap om vilka verktyg de använder i sitt vardagliga klassrumsarbete med jämställdhet. Studien tittade även på hur gymnasielärarna såg på förbättringar som behövde genomföras i förmån för ett mer inkluderande jämställdhetsarbete. LÄS MER