Sökning: "klassrumsdialog"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet klassrumsdialog.

  1. 1. Klassrumsdialog för lärande i matematik : En litteraturstudie om kommunikation i matematikundervisningen i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Klara Helander; Hanna Axelsson Holm; [2023]
    Nyckelord :klassrumsdialog; strategier för kommunikation; lärarens frågor; elevsvar; kooperativt lärande; förlängda pauser; gruppsammansättning; tidsfaktorn; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med vår litteraturstudie är att undersöka hur lärare kan skapa klassrumsdialog för att stötta elevers lärande i matematikundervisningen samt vilka faktorer som komplicerar arbetet med dialog i klassrummet. I studien har vi undersökt vilka strategier lärare använder för att skapa klassrumsdialog som stöttar elevers lärande samt komplexiteten i att arbeta med klassrumsdialog. LÄS MER

  2. 2. Att främja klassrumsdialog om matematik och inkludera lågpresterande elever : En intervjustudie om lärares strategier och motiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Staffan Guinane; Hayat Karimi; [2022]
    Nyckelord :klassrumsdialog; sociomatematiska normer; inkludering; lågpresterande elever;

    Sammanfattning : Kursplanen i matematik (Skolverket 2019) fastställer att eleverna genom undervisning i ämnet ska utveckla förmågan att argumentera logiskt, föra matematiska resonemang och kommunicera matematik. Inom matematikundervisning ger klassrumsdialog eleverna möjlighet att träna kommunikativa förmågor i matematik. LÄS MER

  3. 3. Helklassdiskussioner om bråk i grundskolans årskurs 4-6 : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Camilla Kling; [2021]
    Nyckelord :Bråk; bråkförståelse; begreppsförståelse; matematiska samtal; resonemang; klassrumsdialog.;

    Sammanfattning : Denna studies fokus ligger på helklassdiskussioner inom det matematiska ämnet bråk i grundskolans årskurs 4-6. Syftet med studien är att belysa matematiklärares tankar kring vad som är viktigt att tänka på vid helklassdiskussioner, och vad som upplevs som svårt. LÄS MER

  4. 4. Från Whiteboard Till Smartboard : En systematisk forskningöversikt

    Magister-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Henri Svensson; [2013]
    Nyckelord :skrivtavlor; iwb; interaktivitet; gymnasieskolan; smartboard;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska forskningsöversikt är att klargöra forskningsläget när det gäller interaktiva skrivtavlor. Vad har forskningen funnit för effekter vid användandet av interaktiva skrivtavlor och vad finns det för kompetensutvecklingsbehov för lärare som förväntas använda tavlorna på ett pedagogiskt passande sätt? För att klargöra forskningsläget och få svar på frågorna så används en systematisk forskningsöversiktsmetod där inkluderandet av material består av en objektiv urvalsprocess. LÄS MER

  5. 5. Det är lärarna som bestämmer hur viktigt det är, inte jag! : En kvalitativ undersökning om lärares och elevers upplevelser av momentet tala i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för nordiska språk

    Författare :Ajantha Ljungqvist; [2011]
    Nyckelord :muntlig framställning; nationella provet; tala; kvalitativa intervjuer;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en kvalitativ studie som har till syfte att lyfta fram lärares och elevers uppfattningar om och erfarenheter av muntlig framställning i undervisningen. Vilken plats upplever lärare och elever att momentet tala har i undervisningen? Hur och när får elever respons? Hur förbereds och genomförs det nationella provets muntliga del i svenska och hur upplever eleverna delprovet? Uppsatsen är baserad på sex intervjuer. LÄS MER