Sökning: "klassrumsklimat"

Visar resultat 21 - 25 av 321 uppsatser innehållade ordet klassrumsklimat.

  1. 21. Att upptäcka och förändra elevers vardagsföreställningar om Newtons lagar : Fysiklärares erfarenheter gällande elevers föreställningar kring Newtons lagar samt fysiklärares arbetssätt att hantera elevers svårigheter att förstå Newtons lagar.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)

    Författare :Jonas Brink; [2023]
    Nyckelord :Vardagsföreställningar; lärare; fysik; Newtons lagar; föreställningar; svårigheter.;

    Sammanfattning : I denna undersökning diskuteras vanliga vardagsföreställningar som elever har kring Newtons lagar men undersökningen tar också sikte på hur lärare märker och upptäcker elevers eventuella vardagsföreställningar samt lärares eventuella strategier för att motverka dessa. Undersökningen genomfördes genom kvalitativa intervjuer med 7 lärare på 3 gymnasieskolor varav en lärare hade med sig en lärarstudent. LÄS MER

  2. 22. Att väcka talet : Lärares strategier för att hjälpa grundskoleelever med talängslan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Amanda Füreder; [2023]
    Nyckelord :Talängslan; Lärares strategier; Muntlig framställning; Formativ bedömning; Grundskolan;

    Sammanfattning : Idag ställer både skolan och samhället höga krav på elevers och medborgares muntliga förmåga. Dessa krav kan bli en utmaning för lärare till talängsliga mellanstadieelever då det saknas allmänna strategier och riktlinjer att ta del av. LÄS MER

  3. 23. Kan internetbaserade quiz med fokus på formativ bedömning användas i naturkunskapsundervisningen för gymnasieelever?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Anna Birve; [2023]
    Nyckelord :anonymitet; självbedömning; klassrumsklimat; internetbaserade kunskapstest;

    Sammanfattning : Formativ bedömning har visats ge stora positiva effekter på lärande och rekommenderas användas i grundskolornas undervisning. Dock har det inte varit helt enkelt att implementera metoden i skolan. Metoden förutsätter ett tryggt klassrumsklimat och trygga elever, omständigheter som inte alltid råder. LÄS MER

  4. 24. Pluralism i religionsklassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Moa Andersson; Noshen Shokor; [2023]
    Nyckelord :Klassrumsklimat; läroplaner; marginaliserade elever; mångkulturalitet; pluralism; religion; religionskunskapsundervisning; sekularisering;

    Sammanfattning : Detta arbete utgör en kunskapsöversikt där vi undersöker hur pluralismen tar sig uttryck i undervisningen nationellt men även internationellt. Huvudfrågan vi tar fasta på lyder: Vilken roll har pluralismen i religionskunskapsundervisning? Vidare utvecklar vi vår frågeställning med tre frågor i syfte att specificera huvudfrågan. LÄS MER

  5. 25. Trygga elever talar mer : Lärare och elevers erfarenheter av talängslan – Årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Matilda Blomqvist; [2023]
    Nyckelord :talängslan; trygghet; muntlig framställning; retorik; klassrumsklimat; lärsituation; svenskämnet; social fobi; F-3;

    Sammanfattning : Studien syftar till att belysa talängslan ur både elev- och lärarperspektiv, samt hur undervisning i muntlig framställning bedrivs i svenskämnet, i årskurs 1–3. Muntlig framställning är en central del i all undervisning under hela skolgången där elevers språkliga och kommunikativa förmåga ska stärkas. LÄS MER