Sökning: "klassrumskultur"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet klassrumskultur.

  1. 1. ”Det är ju lättare sagt än gjort ju…” : En intervjustudie om lärares strategier för att främja matematiska samtal.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Cecilia Westergren; [2020]
    Nyckelord :Mathematics; explanations; strategies; methods; social norms; sociomathematical norms; dialogue; conversation; classroom climate; classroom culture; didactic choices; learning; knowledge; primary school.; Matematik; förklaringar; strategier; metoder; sociala normer; sociomatematiska normer; dialog; samtal; klassrumsklimat; klassrumskultur; didaktiska val; inlärning; kunskap; lärande; grundskola;

    Sammanfattning : Forskning har visat på att etablerandet av en dialogisk klassrumskultur ger rikare lärandetillfällen för eleverna eftersom de får rikare möjlighet att utbyta tankar och uppfattningar. Studien är en kvalitativ intervjustudie av hur lärare, verksamma i förskoleklass samt årskurserna 1–3, arbetar för att skapa dialog i klassrummet. LÄS MER

  2. 2. Bland UFO’n och fjärilar : En studie om samband mellan kreativitet och klassrumskultur i bildämnet hos elever i åttonde klass.

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Madeleine Gusdal; [2019]
    Nyckelord :Kreativitet; bilduppgifter; divergent tänkande; sammanbindande förmåga; kreativitetstest; självskattning; klassrumskultur;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur elever i årskurs 8 upplever att kreativitet utvecklas med hänsyn till hur de anser att kulturen i klassrummet är, avseende lärarrollen, bilduppgifternas utformning och stämningen mellan klasskamraterna. En enkät gjordes där 17 elever skattade sina möjligheter att arbeta med bilduppgifterna, hur lärarna agerade mot dem gällande uppmuntran att vara kreativa och ta risker, samt hur deras samarbete och respekt för klasskamrater såg ut. LÄS MER

  3. 3. Klassrumskultur - i det matematiska klassrummet

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Johan Sandin; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet behandlar hur lärare kan förändra klassrumskulturen mot en argumenterande kultur där elevernas egna idéer värdesätts och där eleverna själva är ansvariga för att göra matematiken begriplig. Tre lektioner med olika lektionsupplägg (en där läraren föreläser, en där klassen arbetar i smågrupper, och en problemlösningsbaserad) har analyserats för att undersöka vilka situationer som uppstår under en lektion där läraren formar eller skulle kunna forma eleverna mot en argumenterande klassrumskultur. LÄS MER

  4. 4. Lärandets predikament och betydelsen av erkännande i en skolkultur

    Magister-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Elvina Sonnerstig; [2013]
    Nyckelord :erkännande; skolkultur; lärandets predikament;

    Sammanfattning : Under våren 2013 genomfördes en fallstudie på en skola i södra Sverige med syfte att undersöka hur utmanande lärandesituationer kan beskrivas samt vilken betydelse erkännande från lärare har för hanteringen av dessa situationer. De utmanande lärandesituationerna återges i denna uppsats genom begreppet; lärandets predikament och kan exempelvis handla om att få alla elever motiverade i ett specifikt undervisningssammanhang eller lösa oförutsedda konflikter. LÄS MER