Sökning: "klassrumsmiljö engagemang"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden klassrumsmiljö engagemang.

  1. 1. Nyanlända högstadieelevers uppfattningar om undervisningen i engelska i Sverige och i hemlandet och deras utvecklingsstrategier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elena Georgievski; [2024]
    Nyckelord :Cummins; nyanlända elever; språkutvecklingsstrategier; undervisning i engelska;

    Sammanfattning : Detta examensarbete utforskar uppfattningarna hos nyanlända högstadieelever inom undervisningen i engelska i Sverige och i sina hemländer. Samtidigt undersöks strategierna som eleverna beskriver att de använder för att förbättra och utveckla sina språkkunskaper i engelska. LÄS MER

  2. 2. Engelsk konversation i klassrumsmiljö : hinder och utmaningar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Selfors; Linda Pettersson; [2021]
    Nyckelord :målspråk; engelska; kodväxling;

    Sammanfattning : Den muntliga aspekten inom ämnet engelska har under lång tid diskuterats och granskats, i många fall framkommer att det bland annat är lärarens skicklighet och trygghet som påverkar elevers lärande. Lärarens aktiva deltagande och engagemang visar sig också ha stor betydelse. LÄS MER

  3. 3. Vilka strategier använder SFI-lärare för att motivera elever till att lära sig svenska? : En kvalitativ studie om sex lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Mina Aharbil Persson; Sarah Boij; [2020]
    Nyckelord :Motivation; Andraspråk; L2; SFI; lärares uppfattningar; intervju;

    Sammanfattning : Bakgrund: Det står klart och tydligt i Skollagen (2010:800), SkolL, 1 kap. 4 §: att utbildningen inom skolväsendet ska främja alla elevers lust att lära. Därmed har lärare ett uppdrag att stimulera och motivera lärandet hos elever. LÄS MER

  4. 4. I valet och kvalet : En undersökning om effekten av val och valmöjligheter avseende läsning i digital miljö

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Erik Häggström; Simon Sundin; [2020]
    Nyckelord :Choice; digital web environment; reading; reading comprehension; interest; desire to read; motivation; Val; digital miljö; läsning; läsförståelse; intresse; läslust; motivation;

    Sammanfattning : Att erbjuda valmöjligheter är en metod som lärare ibland använder i hopp om att förbättra elevers resultat och engagemang. Tidigare undersökningar avseende effekten av val vid läsning har resulterat i ett blandat utfall. LÄS MER

  5. 5. Elevers textskapande i en digitaliserad klassrumsmiljö

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Linn Sundin; [2015]
    Nyckelord :0;

    Sammanfattning : Studien berör elevers textskapande och användningen av Informations- och kommunikations-teknik (IKT) i skolan och hur elevers interaktion kan beskrivas i ett sådant sammanhang.Studiens syfte är att lyfta fram forskningsresultat inom fältet samt resultat från en empiriskstudie i årskurs 1-2. LÄS MER