Sökning: "klassrumsordning"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet klassrumsordning.

  1. 1. Ansiktshot i klassrummet : En mikrostudie av skarpa ansiktshot under lektionstid

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Fanny Almén; [2022]
    Nyckelord :classroom management; conversation analysis; face; face-threatening acts; institutional conversations; politeness theory; ansikte; ansiktshot; artighetsteori; institutionella samtal; klassrumsordning; samtalsanalys;

    Sammanfattning : This essay aim to examine face-threatening acts (FTA) during two lessons with a group of students in class 9 in Sweden. The purpose of the study is to identify and analyze sharp face-threatening acts, how they emerge in the classroom and whatkind of strategies the teacher uses to maintain classroom management. LÄS MER

  2. 2. Under ordningsamma former : En samtalsanalytisk studie av hur lärare och elever konstruerar daglig ordning och agenda i klassrummet

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lisa Kirwan; [2018]
    Nyckelord :pedagogy; observations; ethnomethodology; conversation analysis; classroom order; classroom agenda; disruptive behaviour; reproaches; pedagogik; observationer; etnometodologi; samtalsanalys; klassrumsordning; skolagenda; elevbeteende; tillsägelser;

    Sammanfattning : Att etablera och upprätthålla ordning i klassrummet är en komplex uppgift för lärare, särskilt för oerfarna lärare som ännu inte har etablerat egna framgångsrika metoder. Syftet med denna studie är att analysera hur lärare och elever konstruerar lokal ordning och agenda, genom empiriska observationer av daglig klassrumsinteraktion. LÄS MER

  3. 3. Prat i klassen : Lärares metoder att skapa och upprätthålla ordning i skolan

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Sini Lento; Paula Lindholm; [2007]
    Nyckelord :Disciplin; Ordning; Arbetsro; Ljudmiljö; Lärarroll; Auktoritet;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att beskriva vanliga metoder ämneslärare använder sig av för att skapa och upprätthålla tystnad och ordning i klassrummen, när det enligt lärarnas uppfattning behövs. Vår empiriska del av arbetet grundar sig på en kvalitativ metod. LÄS MER