Sökning: "klassrumspraktik"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade ordet klassrumspraktik.

  1. 1. Lärares syn på amotiverade elever inför matematik – En kvalitativ studie om motivationsmål, möjligheter och utmaningar i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Magnus Henriksson; Elias Lindberg; [2023]
    Nyckelord :Autonomi; Inre motivation; Kompetens; Tillhörighet; Yttre motivation;

    Sammanfattning : Denna studie är ett examensarbete. Studien syftade till att ge ökad kunskap om lärares föreställningar om arbetet med elever de upplever som amotiverade inför matematik i årskurs 1–3. LÄS MER

  2. 2. KAN REKTORN GE MER TID TILL HÄLSA? : -En timplaneförändrings väg från politik till klassrumspraktik!

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Eva Flodin; [2023]
    Nyckelord :Hälsodiskurs; Patogent; Salutogent; Idrott; Hälsa; Skolans styrkedja;

    Sammanfattning : Den 1 juli 2019 infördes en ny timplan för Idrott och hälsa i grundskolans åk 6-9, vilket innebar en ökning av undervisningstiden. I tidigare forskning har skolämnet idrott och hälsa och dess roll i relation till hälsa belysts ur olika perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Vilka perspektiv på makt och mångfald kan lågstadieelever möta i högläsningsböcker? : En studie ur ett critical literacy-perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jenny Roos; Olsson Anna; [2022]
    Nyckelord :skönlitteratur; makt; mångfald; critical literacy; högläsningsböcker; lågstadiet;

    Sammanfattning : Högläsning i en klassrumspraktik innebär att elever gemensamt tar del av berättelser och möter karaktärer som kan medföra nya perspektiv och identifikations möjligheter.  I de inledande delarna i Lgr22, den svenska läroplanen går det att läsa att skolan ska gestalta och förmedla värden som alla människors lika värde. LÄS MER

  4. 4. Meningsfullt lärande i det naturvetenskapliga klassrummet : En studie om vad som skapar engagemang i undervisningen ur lärare och elevers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Elin Persson; [2022]
    Nyckelord :Meningsfullt lärande; engagemang; KASAM; naturvetenskapsundervisning; varierad undervisning; visuella representationer;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie grundar sig i syftet att undersöka vad meningsfull undervisning i detnaturvetenskapliga klassrummet innebär ur ett lärar- och elevperspektiv i årskurs 4–6. Vilka metodersom engagerar eleverna och som lärare använder eftersom studier visar att ämnet inte engagerareleverna då de har svårt att se syftet med undervisningen. LÄS MER

  5. 5. Att gestalta Bibeln i skolmiljö : Instruktörers erfarenheter av "Bibeläventyret" som koncept och klassrumspraktik med mellanstadieelever

    Magister-uppsats, Enskilda Högskolan Stockholm/Avdelningen för religionsvetenskap och teologi

    Författare :Lars Naeslund; [2021]
    Nyckelord :Religionsdidaktik; Bibeläventyret; bibelundervisning; innehållsanalys; icke-konfessionell undervisning;

    Sammanfattning : .... LÄS MER