Sökning: "klassrumsregler"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet klassrumsregler.

  1. 1. Lågstadieelevers motivation i matematikämnet sett ur ett lärarperspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Ellen Åkerhag Rebecka Eriksson; [2023-06-26]
    Nyckelord :lågstadiet; matematikämnet; motivation; matematikångest; självförmåga;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka yrkesverksamma lågstadielärares uppfattningar och erfa-renheter kring lågstadieelevers motivation i matematikämnet. Motivation kopplas här till be-greppen matematikångest och självförmåga som kan ses som två viktiga faktorer för motivat-ion. LÄS MER

  2. 2. Elevers delaktighet i samhällskunskap : En kvalitativ studie om hur grundskolelärare arbetar i samhällskunskap med att få elever delaktiga och bli aktiva demokratiska medborgare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Melissa Hanna; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur grundskolelärare arbetar med att få eleverna delaktiga i undervisningen för att få framtida demokratiska medborgare i samhället. Uppsatsen är en kvalitativ studie om hur grundskolelärare arbetar i samhällskunskap med att få elever delaktiga och bli aktiva demokratiska medborgare i samhället. LÄS MER

  3. 3. Grunden för våra demokratiska medborgare genom deliberativa samtal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Josefin Hellström; Jovanovska Isabella; [2021]
    Nyckelord :deliberativ demokrati; demokrati; elevinflytande; grundskola; medborgarskap; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med kunskapsöversikten är att undersöka vad forskningen säger om hur skolor i Sverige kan arbeta med att fostra eleverna till demokratiska medborgare, detta i relation till styrdokumenten. I dag lever vi i ett demokratiskt samhälle där samhällets uppbyggnad vilar på demokratins grunder som alla svenska medborgare ska ha kunskap om. LÄS MER

  4. 4. Att tala är silver - att lyssna är guld : 100 lärares syn på talängslan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Anna Andersson; Emma Kristiansen; [2021]
    Nyckelord :Talängslan; talrädsla; klassrumsklimat; muntlig framställning; retorik; trygghet; stöttning; självkänsla; selektiv mutism;

    Sammanfattning : Muntliga framställningar har en relativt stor plats i Läroplanen (Lgr11, 2019) men trots det saknas det tydliga riktlinjer och verktyg för hur eleven ska få möjlighet att utvecklas till en god talare och lyssnare. Syftet med vår studie är att undersöka lärares arbetssätt vid muntliga framställningar samt att belysa begreppet talängslan. LÄS MER

  5. 5. ”Inte ett leende före höstlovet” : En kvalitativ studie om lärares erfarenheter och upplevelser av mottagandet av en ny skolklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Josefin Hugaas; Frida Ström; [2020]
    Nyckelord :ny klass; gruppbildning; relationer; relationell pedagogik; ledarskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur grundskollärare resonerar om arbetet med mottagandet av en ny skolklass. Ämnet är relevant att undersöka närmare eftersom lärare har viss professionell frihet att själva utforma sin undervisning, vilket kan medföra såväl likheter som skillnader i val av arbetssätt och förhållningssätt. LÄS MER