Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Interprofessionellt samarbete – viktigt för elever i behov av särskilt stöd i matematik som växlar mellan olika undervisningssituationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jörgen Klippmark; Malin Simonsson; [2023]
    Nyckelord :collaboration teachers; learning difficulties; matematik; math anxiety; math difficulties; perspektiv; samarbete; shared teaching; speciallärare;

    Sammanfattning : Elever som hamnar i matematiksvårigheter ska, utöver ledning och stimulans, genom extra anpassningar och/eller särskilt stöd få det stöd som krävs för att de ska kunna nå utbildningens mål. Elever erbjuds i en del fall, utöver stöd från ämneslärare i helklass, särskilt stöd av speciallärare, specialpedagoger eller lärare med specialpedagogisk kompetens. LÄS MER

  2. 2. Etiken i tekniken. Sociala robotar, utbildning och etiska konsekvenser – ett lärarperspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Annie Landerberg; Rebecca Larsson; [2022-10-17]
    Nyckelord :sociala robotar; robot; AI; Utbildning; Lärare; Etik;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka lärares resonemang kring framtida användning av sociala robotar i utbildningen. Vidare är avsikten att utforska innebörden och ytterligare klargöra implikationerna av etiska konsekvenser av att använda sociala robotar i utbildningen. LÄS MER

  3. 3. Relationen mellan media, läromedel, styrdokument och klassrumssituation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Hanna Melody Fahas; Filippa Divander; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt var att ta reda på hur litteraciteten påverkar elevers attityd till religion. Vi ville se hur klassrumssituation, media, styrdokument och läromedel har för effekt till elevers attityd till religion. Inte bara hur dessa faktorer påverkar eleverna utan också vad de faktiskt signalerar. LÄS MER

  4. 4. Lärares målspråksanvändning- Lärares val av språk i engelskundervisningen i årskurs 4 & 5

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Julia Nyback; Alicia Nyback; [2020]
    Nyckelord :andraspråksinlärning; språklig input; språklig exponering; första- och andraspråk;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Valet av språk i engelskundervisningen varierar mellan lärare. Vissa menar att målspråket bör användas i alla klassrumssituationer medan vissa lärare anser att både förstaspråket och målspråket behövs i undervisningen. LÄS MER

  5. 5. Stöttning i en klassrumssituation : Vilka arbetsmetoder lärare använder för att stötta andraspråkselevers muntliga interaktion och muntliga produktion

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Elina Wadman; [2020]
    Nyckelord :Scaffolding; second language learners; oral production; oral interaction; language development; Stöttning; svenska som andraspråk; muntlig interaktion; muntlig produktion; sfi; svenska för invandrare; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare på sfi arbetar med stöttning för andraspråkselever när det gäller muntlig produktion och muntlig interaktion i en klassrumssituation. Stöttning – scaffolding – är en arbetsmetod som används i klassrumsundervisning för att utveckla och stärka elevers språkproduktion. LÄS MER