Sökning: "klassrumssituation"

Visar resultat 16 - 20 av 41 uppsatser innehållade ordet klassrumssituation.

  1. 16. Applied VMS to handle mathematical misconception in algebra : Metacognition through interactive visualisation prototype

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Emma Melander; [2015]
    Nyckelord :algebra; missuppfattningar; Visually moderated sequences; prototyp; design;

    Sammanfattning : Swedish education needs to change in order to reverse the negative trend in PISA and TIMSS. At the same time digital artifacts are increasingly present in the classroom and commercial applications more available. LÄS MER

  2. 17. Klassrumssituationers påverkan på frågor i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Matilda Nilsson; Mari-Louise Svensson; [2015]
    Nyckelord :Enskilt arbete; Helklassundervisning; Klassrumssituation; Matematikundervisning; Slutna frågor; Språkutveckling; Öppna frågor;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie var att redogöra för vilken typ av frågor som läraren, under matematikundervisningen, ställer beroende på vilken klassrumssituation som råder. Vi ville undersöka om det fanns några skillnader eller likheter kring användningen av frågor beroende på om läraren befinner sig i en helklassundervisning jämfört med om läraren befinner sig tillsammans med enskilda elever under det enskilda arbetet. LÄS MER

  3. 18. Svenska på schemat : högstadieelevers uppfattningar om svenskämnet

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Gun Persson; [2014]
    Nyckelord :Svenskämnet; ämneskonceptioner; ämnessyn; elevperspektiv; högstadieelever; ämnesdidaktik; subjektiv förankring; instrumentalism; ämnesdidaktiska triangeln; formalisering; funktionalisering; läraren som forskare;

    Sammanfattning : Den här magisteruppsatsen skrivs inom forskningsfältet Svenska med didaktisk inriktning. Syftet är att undersöka hur tio elever ur en klass 9 uppfattar den svenskundervisning de deltagit i under sin högstadietid. Forskningsfrågorna fokuserar hur de förhåller sig till ämnet, vad de förväntar sig och vad de anser att de lärt sig. LÄS MER

  4. 19. Visualisering för spelbaserat lärande

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

    Författare :Efrosini Trikilis; Johanna Nyberg Hamrén; [2014]
    Nyckelord :visualisering; spelbaserat lärande; serious games; simulator; lärarstudenter; SimProv;

    Sammanfattning : Denna undersökande designstudie utforskar hur visuellt material till en simulator kan komma att se ut och hur vägen fram till det färdiga designen kan se ut. Simulatorn som står i centrum för just denna studie kallas för Simulerade Provokationer (SimProv) och har lärarstudenter som huvudsaklig målgrupp. LÄS MER

  5. 20. Med kroppen som verktyg : Hur ser lärarutbildare på kroppsspråket?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Ann-Christine Kallhede Lundvall; [2013]
    Nyckelord :Body language; actio; mirroring; mirror neurons; communicated feelings; silent messages; voice; eyes; kroppsspråk; actio; spegling; spegelneuroner; kommunicerade känslor; tysta budskap; röst; ögon;

    Sammanfattning : Att bedöma en person utifrån de signaler den skickar är ett instinktivt beteende. Denna studie har två olika delar. Den första är en observation av hur man kan uppfatta en lärares ickeverbala kommunikation med avseende på användandet av röst, mimik, gester och ögon. Dessa olika bitar brukar räknas som ”kroppsspråk”. LÄS MER