Sökning: "klassrumssituation"
Visar resultat 21 - 25 av 41 uppsatser innehållade ordet klassrumssituation.
21. En jobbig klassrumssituation : En studie om hur det är att som lärare att jobba i en dysfunktionell klass
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : .... LÄS MER
22. Musikalisk dialog – dialogisk instrumentalundervisning : En undersökning av kommunikation i instrumentalundervisning på musik- och kulturskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/MusikhögskolanSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur kommunikation i instrumentalundervisning kan förstås i förhållande till teorier om dialog och dialogisk undervisning. Med avstamp i den ryske litteraturteoretikern Michail Bachtins dialogbegrepp och med tankar och forskning om dialogisk undervisning som referenspunkter undersöks det i denna uppsats hur kommunikation i individuell instrumentalundervisning respektive ensembleundervisning kan se ut och förstås. LÄS MER
23. Integrering : - ur två olika perspektiv
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskapSammanfattning : Sammanfattning Begreppet integrering är något man ständigt kommer i kontakt med i skolans värld. Men vad innebär integrering? Och vad är skillnaden mellan integrering och inkludering? När man behandlar dessa begrepp hamnar man ständigt inom det specialpedagogiska fältet. LÄS MER
24. Det roliga och det allvarsamma, det privata och det delade - en granskning av gymnasielärares kommunikation med elever.
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Det roliga och det allvarsamma, det privata och det delade - En granskning av gymnasielärares kommunikation med elever Kommunikationen mellan elever och lärare måste antas påverka elevers inlärning, och som en konsekvens av detta även deras självkänsla. Förutsatt att lärare förhåller sig medvetet till hur de kommunicerar med sina elever, torde deras uppfattning om vad som mest framgångsrikt fungerar i samtal med varje enskild elev utvecklas och således också resultera i bättre resultat hos eleverna, men också en tryggare studiemiljö. LÄS MER
25. Två situationer, fem elever, tio texter : En komparativ textanalys av berättande elevtexter från årskurs tre
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Detta examensarbete presenterar en textanalys av berättande texter skrivna av elever i årskurs tre. Vårt material är insamlat under våren 2011, och de fem elever vi studerar har vardera skrivit två texter, en inom det nationella provet och en likvärdig textuppgift skriven i en klassrumssituation. LÄS MER