Sökning: "klassrumsspråk"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet klassrumsspråk.

  1. 1. Ett klassrum fyllt av språk : En kvalitativ studie om hur lärare arbetar språkutvecklande i ett flerspråkigt klassrum.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Chra Mahmud; [2020]
    Nyckelord :Multilingual; language development; reading; translanguaging; strategies; Flerspråkig; språkutvecklande; högläsning; translanguaging; strategier;

    Sammanfattning : Flera skolor i Sverige har en majoritet av flerspråkiga elever därav är elever med svenska som förstaspråk en minoritet. Det är angeläget för lärarna att arbeta grundligt med ordförståelsen för att eleverna ska klara av sina uppgifter i svenskämnet. LÄS MER

  2. 2. Medveten målspråksanvändning i undervisningen av moderna språk – En kvalitativ belysning av elevers uppfattningar om hinder och möjligheter med att spanskan används som klassrumsspråk

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofia Dahlgren; Channa Carlestam; [2019]
    Nyckelord :andraspråksundervisning; elevperspektivet; klassrumsspråk; kommunikativ kompetens; moderna språk; målspråksanvändning; spanska; språkdidaktik; språkliga strategier; språkligt inflöde; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ge en kvalitativ belysning av högstadieelevers uppfattningar om vilka hinder och möjligheter som finns med att målspråket (spanska) används som klassrumsspråk och vilka metoder och strategier som de uppfattar som framgångsrika för att främja målspråksanvändningen i klassrummet. För att undersöka informanternas uppfattningar har en kvalitativ ansats tillämpats. LÄS MER

  3. 3. Lärares språk i skolan : En grupp gymnasieelevers uppfattningar om lärares sätt att tala i undervisningen

    Kandidat-uppsats, Institutionen för språk och litteratur, SOL

    Författare :Emma Arvidsson; [2012]
    Nyckelord :undervisning; undervisningsspråk; klassrumsspråk; lärares språk; interaktion i klassrummet; interaktion i undervisningen;

    Sammanfattning : En förutsättning för att elever ska kunna tillägna sig kunskap är att de förstår det som lärarna säger. I denna studie har en grupp gymnasieelever fått delge sina uppfattningar om sina lärares sätt att tala i undervisningen genom att besvara en enkät. LÄS MER