Sökning: "klassrumsstudie"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet klassrumsstudie.

  1. 1. Hjälper eller stjälper mobiltelefoner och datorer vid lärande av kemi? En klassrumsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :THOMAS HEDIN; [2023]
    Nyckelord :Chemistry; learning; computer; mobilephone; note-taking; handwritten; keyboard; mobile use; high school level; Kemi; lärande; dator; mobiltelefon; anteckna; handskriven; tangentbord; mobilanvändning; gymnasienivå;

    Sammanfattning : Datorer och mobiltelefonerna är idag allestädes närvarande i skolan och elever, lärare eller skolledning funderar sällan på hur detta påverkar lärandet. Den större delen av den tidigare forskningen visar att med ökad mobiltelefonanvändning kommer försämrade skolresultat. LÄS MER

  2. 2. Språkinriktad undervisning : En kvalitativ klassrumsstudie om språkinriktad undervisning i SO för alla elever.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna-Maja Svensson; Maria Holmström; [2023]
    Nyckelord :Språkinriktad undervisning; språkutvecklande undervisning; ämnesbegrepp; vardagsspråk; SIOP-modellen; språklig sårbarhet; sociokulturell teori; relationellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ observationsstudie vars syfte har varit att bidra med kunskap om hur lärare från förskoleklass till och med årskurs 6 arbetar med språket i undervisningen i de samhällsvetenskapliga ämnena (SO).  Studien utgår från antagandet att språkinriktad undervisning gynnar alla elever. LÄS MER

  3. 3. Både bra och dåligt för ett tag sedan - en konstruktionsgrammatisk klassrumsstudie

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Sara Sävhage; [2019-04-10]
    Nyckelord :Konstruktionsgrammatik; mönsterigenkänning; typfall; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : I denna undersökning har två angreppssätt inom konstruktionsgrammatisk undervisning ställts emot varandra i en jämförelse. De två angreppssätten är mönsterigenkänning och typfall. Det första går ut på att elever utsätts för olika varianter av samma konstruktion för att identifiera konstruktionens mönster. LÄS MER

  4. 4. Hörförståelse i ett sfi-klassrum : En fallstudie om en lärares arbete med färdigheten hörförståelse

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Nanna Hübinette; [2018]
    Nyckelord :Andraspråkslyssnande; fallstudie; hörförståelse; klassrumsstudie; lyssna; sfi;

    Sammanfattning : This case study is about a teachers’ classroom practices regarding listening instruction, which takes place in a classroom at sfi (Swedish for immigrants). The aim is to investigate to what extent and how the teacher forms the listening instruction in the classroom and how those practices can be understood in relation to the sfi curriculum. LÄS MER

  5. 5. Feedback i matematikklassrummet : En klassrumsstudie om vilka likheter och skillnader som finns i den feedback som ges till flickor respektive pojkar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Susanne Lundhem; [2016]
    Nyckelord :Mathematics; gender; feedback; teacher; education; sociocultural; Matematik; genus; feedback; lärare; undervisning; sociokulturellt;

    Sammanfattning : I den nuvarande läroplanen står det att alla som arbetar i skolan har ansvar att motverka de traditionella genusmönster som finns. Sedan länge har matematikämnet varit något som samhället anser är maskulint (Hyde, Lindberg, Linn, Ellis & Williams, 2008). LÄS MER