Sökning: "klick journalistik"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden klick journalistik.

  1. 1. När publiken får makten - En kvalitativ studie över hur klick och annan webbstatistik påverkar nyhetsvärderingen på svenska lokaltidningar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Jonatan Häggström Wedding; Rasmus Torstensson; [2022-03-14]
    Nyckelord :Local news; news values; audience demand; clicks and web statistics; commercialization of journalism and Swedish journalism;

    Sammanfattning : The aim of this study was to investigate how a strategic selection of journalists at Swedish local newspapers perceive that the significance of audience demand, expressed through web statistics and clicks, influences and affects their work with news values and news selection online. Additionally, the purpose was to find out how journalists at Swedish local newspapers handle the dilemma between reporting about news subjects that they consider to be of importance for their audience, and news that the audience demands seen through different web analytic tools. LÄS MER

  2. 2. Asylsökande mördare eller misstänkt gärningsperson? : En jämförande innehållsanalys av hur Expressen och den alternativa nyhetssajten Samhällsnytt rapporterar om brott

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Johanna Sarri; Gustav Westlund; [2020]
    Nyckelord :alternativ media; brott; kvällspress; medieetik; medielogik; ursprung;

    Sammanfattning : Den alternativa nyhetssajten Samhällsnytt vidtar allt fler åtgärder för att uppfattas som en seriös aktör på en mediemarknad i förändring. Den medielogik som grundas i det journalistiska idealet byts på många ställen ut mot kvällstidningarnas klassiska strävan efter klick och sålda lösnummer. LÄS MER

  3. 3. ”JA, VI ÄR JU HELT BESATTA I DE DÄR SIFFRORNA!” - En kvalitativ intervjustudie om hur journalister resonerar kring arbetsrutiner och nyhetsvärdering sedan införandet av betalväggar.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Moa Asplund; Nadia Mattsson; [2019-06-28]
    Nyckelord :Betalvägg; Betalstrategi; Journalist; Journalistik; Journalistikens kommersialisering; Nyhetsvärdering; Strategisk kommunikation;

    Sammanfattning : Syfte: Att utifrån teorier om nyhetsvärdering och journalistikens kommersialisering få en fördjupad förståelse för hur journalister arbetar med och resonerar kring nyhetsvärdering sedan införandet av betalväggar. Teori: Journalistikens kommersialisering, Nyhetsvärdering. Metod: Kvalitativ intervjustudie. LÄS MER

  4. 4. Hur stor makt har publiken? En kvalitativ studie om journalisters nyhetsvärdering och nyhetsurval i förhållande till statistik och klick inom Sveriges Radio.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Jennie Ölund; [2018-09-05]
    Nyckelord :Kvalitativa intervjuer; nyhetsvärdering; statistik; klick; public service; Sveriges Radio; presentation; medielogik; gatekeeping; publik; journalister; News judgement; statistics; clicks; public service; quality interviews; Sveriges Radio; presentation; media logic; gatekeeping; audience; journalistst;

    Sammanfattning : This study investigates how journalists, working at public service, are affected by clicks and statistics when they implement their professional news judgement. Today, tracking the online audience allows journalists to see what kind of news the audience discuss on social media and what news they read or listen to at the medias website. LÄS MER

  5. 5. Nisse i Hökarängen 2.0 : En studie om webbanalys och gatekeepingprocessen inom det journalistiska fältet

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Pär Brolin; Alexandra Svedström; [2016]
    Nyckelord :Web analytics; gatekeeping; field theory; onlinejournalism; news selection; Webbanalys; gatekeeping; fältteori; journalistik; onlinejournalist; nyhetsurval;

    Sammanfattning : Onlinetidningar har möjliggjort ett nytt sätt för publiken att interagera med nyheter. Det har dessutom skapat nya sätt för journalister att studera publikens beteende. Genom webbanalysverktyg ökar publikens möjligheter att involvera sig i skapandet av nyheter. LÄS MER