Sökning: "klient server."

Visar resultat 1 - 5 av 137 uppsatser innehållade orden klient server..

  1. 1. SYN-FLOOD DOS-ATTACKER I SDN

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Abdulahi Hersi; Ali Abdifatah Ali; [2024]
    Nyckelord :SDN;

    Sammanfattning : I Software defined networking (SDN) separeras kontrollplanet och dataplanet. Separationenintroducerar säkerhetsrisker, vilket öppnar dörren för olika attacktyper. Denial-of-Service (DoS) är enattacktyp som används för att belasta nätverksresurser, genom att skicka en stor mängd trafik tillnätverket. LÄS MER

  2. 2. Benchmarking the request throughput of conventional API calls and gRPC : A Comparative Study of REST and gRPC

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Johan Berg; Daniel Mebrahtu Redi; [2023]
    Nyckelord :REST; gRPC; JSON; Protocol Buffers; API; HTTP; Benchmark; Performance; Microservices; Network Communication; REST; gRPC; JSON; Protocol Buffers; API; HTTP; Benchmark; Prestanda; Mikrotjänster; Nätverkskommunikation;

    Sammanfattning : As the demand for better and faster applications increase every year, so does the demand for new communication systems between computers. Today, a common method for computers and software systems to exchange information is the use of REST APIs, but there are cases where more efficient solutions are needed. In such cases, RPC can provide a solution. LÄS MER

  3. 3. Klient- och serversvarstider för MVC-ramverken Symfony och CodeIgniter : Vid användning template engines och esport-data

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Oskar Nilsson; [2023]
    Nyckelord :PHP; ramverk; MVC; CodeIgniter; Symfony; svarstid; esport; template engine;

    Sammanfattning : Användningen av PHP-ramverk baserade på arkitekturmönster MVC är mycket populära inom webbutveckling tack vare att de tillhandahåller sätt att återanvända funktionalitet och logik samt en tydlig struktur. Valet av ramverk är dock inte alltid lätt och det finns många olika variabler att överväg, en väldigt viktig variabel för många utvecklare och användare är svarstider. LÄS MER

  4. 4. Vanliga problem och lösningar för onlinespel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Carl-Vilhelm Johansson; Melvin Olsson; [2023]
    Nyckelord :nätverkshantering; pvp-spel; onlinespel; klient; server;

    Sammanfattning : Denna litteraturanalys går igenom åtgärderna för de problem som förekommer vid skapandet av online pvp-spel. Några av de vanliga problem som kan stötas på innefattar fördröjning, paketförlust, fusk, skalbarhet, synkronisering, uppdateringsfrekvens och säkerhet. LÄS MER

  5. 5. Unlearn with Your Contribution : A Machine Unlearning Framework in Federated Learning

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Yixiong Wang; [2023]
    Nyckelord :Machine Learning; Federated Learning; Machine Unlearning; Privacy; Maskininlärning; Federerad inlärning; Maskinavlärande; Sekretess;

    Sammanfattning : Recent years have witnessed remarkable advancements in machine learning, but with these advances come concerns about data privacy. Machine learning inherently involves learning functions from data, and this process can potentially lead to information leakage through various attacks on the learned model. LÄS MER