Sökning: "klimat"

Visar resultat 1 - 5 av 1901 uppsatser innehållade ordet klimat.

  1. 1. En studie om klimatstrategin Klimat 2030:s uppföljningsarbete för att nå de regionala klimatmålen i Västra Götaland

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sally Mattsson; Felicia Frykman; [2020-07-07]
    Nyckelord :klimatmål; uppföljning; regionala klimatmål; Klimat 2030; klimatlagen; Klimatpolitiska rådet; Parisavtalet; koldioxidbudget; utsläppsminskning; greenwashing; Västra Götalandsregionen;

    Sammanfattning : Utsläppsminskningar måste ske i hög takt till 2030 för att det ska gå att uppnå Parisavtalets2-gradersmål. År 2009 beslutade Västra Götalandsregionen (VGR) att regionen ska blifossiloberoende till år 2030. Under 2017 antogs klimatstrategin Klimat 2030 - Västra Götalandställer om , tillsammans med Länsstyrelsen i regionen. LÄS MER

  2. 2. Operationssjukvården i ett förändrat klimat - en kvalitativ intervjustudie om operationssjuksköterskors upplevelser av att arbeta med hållbar utveckling.

    Magister-uppsats,

    Författare :Rebecca Lovell; Rebecca Lovén; [2020-06-26]
    Nyckelord :Klimatförändringar; Operationssjuksköterska; Operationsverksamhet; Hållbar utveckling; Infektionsprevention;

    Sammanfattning : Background: Climate change poses a threat to public health. Health care, which aims to promote health, contributes to a negative impact on the climate. The surgical ward is one of the most resource-intensive units in a hospital, which causes a negative impact on the environment due to its large use of materials and production of waste. LÄS MER

  3. 3. Delningsekonomi & kultur - En analys om hur ett kulturellt perspektiv kan kartlägga och bidra till att marknadsföra delningsekonomi

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Erik Sahlgren; Joel Alm; [2020-02-21]
    Nyckelord :Delningsekonomi; CCT; Marknadsföring; Klimat; Konsumentidentitet;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Klimatet - Överlevnadsfråga eller varumärkesbyggande? - En kritisk retorikanalys av hur MAX och McDonald’s använder sig av grön marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Julia Skånberg; [2020-02-03]
    Nyckelord :Grön marknadsföring; MAX; McDonald’s; varumärke; CSR;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syftet är att undersöka den gröna marknadsföringens varumärkesbyggande funktion för företag som verkar inom en sektor som ofta kritiseras för negativ inverkan på klimat och miljö.Teori: Retorik, varumärke, Cororate Social Responsibility, legitimering Metod: Kritisk retorikanalysMaterial: Fyra reklamfilmer vardera från MAX respektive McDonald’s SverigeResultat: Klimatfrågan beskrivs inte explicit, istället talar man om sakfrågor relaterade till klimatfrågan. LÄS MER

  5. 5. Environmental renovating solutions for Miljonprogrammet to reaching the EU2030 climate and energy framework goals

    Master-uppsats, KTH/Fastigheter och byggande; KTH/Fastigheter och byggande

    Författare :Alexander Sjöling; Emil Marefat; [2020]
    Nyckelord :EU2030; Miljonprogrammet; LCC; Renewable energy; Renovation strategy; Sustainability; EU2030; Miljonprogrammet; LCC; Förnybar energi; Renoveringsstrategi; Hållbarhet;

    Sammanfattning : Climate change is one of the most severe threats that humanity is facing right now; it's ironically a threat that we as humans created ourselves. Residential buildings are the fourth largest source of Green-housegases in the EU and account for 10% of the total Green-house gases. LÄS MER