Sökning: "klimatdidaktik"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet klimatdidaktik.

  1. 1. Klimatundervisning i skolan, en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Philip Hedin; Marcus Svanberg; [2022]
    Nyckelord :Botanisk trädgård; ekologiskt fotavtryck; klimatförändringar; klimatundervisning;

    Sammanfattning : Klimatförändringar är ett enormt globalt problem, att ge elever metoder för att främja vårt klimat är viktigt. Deras känslor är också viktiga relaterat till deras vilja att göra klimatfrämjande val. Ambitionen med vår kunskapsöversikt är att sammanställa hur man som lärare kan bedriva en god klimatundervisning. LÄS MER

  2. 2. Har miljön en plats i religionsämnet? : En kvalitativ intervjustudie om lärares syn på miljöfrågoroch hållbarhet i gymnasial religionsundervisning

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Religionsvetenskap

    Författare :Christoffer Fryklund; [2020]
    Nyckelord :Religionskunskap; undervisning; miljö; hållbarhet; etik;

    Sammanfattning : Inom svensk skola har under de senaste decennierna mer plats givits åt att uppmärksamma den miljöförstöring som numera ständigt omger oss. Många forskare menar att denna problematik verkar starkt under människans etiska förhållande gentemot oss själva och naturen. LÄS MER

  3. 3. Att läsa för att förstå sin hotade omvärld: en aktionsforskningsstudie om klimatdidaktik och dialogbaserad strategiundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Simon Gustafsson; [2018]
    Nyckelord :klimatdidaktik; dialogbaserad strategiundervisning; gemensamt konstruerande av mening; integrativ syn på kunskaps- och demokratiuppdraget; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Denna uppsats syfte är att undersöka sätt att utveckla engagemang i och förståelse av klimatfrågan genom läsundervisning. Metoden jag har valt för att utreda det är aktionsforskning, genomförd på en gymnasieskola i södra Skåne. LÄS MER