Sökning: "klimatförändringar attityder"

Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade orden klimatförändringar attityder.

  1. 1. Klimatoro och ekosociala interventioner : En kvantitativ studie av studenters attityder och miljövänliga beteenden

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Javier Flores; Alex Granlöf; [2024]
    Nyckelord :Eco-anxiety; Green social work; Ecosocial interventions; Cognitive dissonance; Pro-environmental behaviors; attitudes; Environmental Locus of Control; Klimatoro; Grönt socialt arbete; Ekosociala interventioner; Kognitiv dissonans; Miljövänliga beteenden; attityder; Environmental Locus of Control;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att med hjälp av en internationellt tillämpad enkät och med utgångspunkt i studenters attityder till klimatförändringar (vid Örebro universitet) undersöka deras klimatoro, inställning till regeringens klimatåtgärder, miljömedvetna handlingar, samt inställning till ekosociala interventioner. Det empiriska material som studien bygger på samlades in genom en webbenkät som undersökte respondenternas tankar och känslor i relation till klimatförändringarna, samt deras inställning till vissa miljömedvetna handlingar och ekosociala interventioner. LÄS MER

  2. 2. ”Det är ingen godkänd ursäkt att säga att man inte visste, då har man levt under en sten” En kvalitativ studie om unga individers attityder kring ansvarstagande för klimatförändringar inom klädindustrin

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Jacob Engström; [2023-10-18]
    Nyckelord :Responsibility; individual attitudes; climate change; clothing industry;

    Sammanfattning : The clothing industry is a massive industry with millions of agents, which many times makes it hard to hold someone responsible for the industry’s negative impact on the climate. By conducting 17 semi structured interviews, my aim with this study has been to examine young individuals’ attitudes towards the responsibility for the clothing industry’s climate change and how they believe it should be distributed. LÄS MER

  3. 3. Lågstadieelevers uppfattningar om och attityder till klimatförändringar och hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Evelina Hellgren; Lina Johansson; Erika Jörgensen; [2023]
    Nyckelord :klimatförändringar; hållbar utveckling; lågstadieelever; uppfattning; attityd; erfarenhet;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att undersöka vilka uppfattningar och attityder elever i årskurs 3 har gällande klimatförändringar och hållbar utveckling, för att därigenom ge en inblick i elevers förkunskaper om ämnet. Studiens frågeställning lyder: Vilka uppfattningar och attityder uttrycker elever i lågstadiet om klimatförändringar och hållbar utveckling? Fokusgruppsintervjuer med totalt tolv elever utgör grunden för studiens empiri. LÄS MER

  4. 4. Sink or Swim: Sea Level Rise Adaptation in Venice, Italy : A case of citizen non-participation

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Jesper Karlsson; [2023]
    Nyckelord :civic capacity; climate change; Gioia methodology; MOSE; project development; public involvement;

    Sammanfattning : Due to global warming, sea levels will irreversibly continue to rise around the world throughout this century. Therefore, coastal urban communities will need to adapt to new environmental challenges, such as more frequent and intense flood events. LÄS MER

  5. 5. "Kan vi inte byta ut dystopi mot utopi?" : En kvalitativ studie om sju gymnasieelevers förhållningssätt till miljöperspektivet i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Alice Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :dystopi; ekokritik; föreställningsvärldar; miljöperspektiv; klimatförändringar;

    Sammanfattning : I gymnasieskolans läroplan framgår det att ett miljöperspektiv ska genomsyra all undervisning. Detta för att eleverna dels ska utveckla förmågan att kunna analysera människans samspel med sin omvärld och dels utveckla ett personligt förhållningssätt till de globala miljöfrågorna. LÄS MER