Sökning: "klinisk lärandemiljö"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden klinisk lärandemiljö.
1. Nyutexaminerade sjuksköterskors upplevelser av det första året som kliniskt verksam sjuksköterska : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)Sammanfattning : Bakgrund. Den ansträngda situationen inom hälso- och sjukvården gör att nyutexaminerade sjuksköterskor tvingas prestera på en nivå som inte alltid motsvarar deras färdigheter. LÄS MER
2. Hur upplever läkarstudenter sin tilltro till sin förmåga att lära sig kliniska färdigheter under VFU?
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för medicinska vetenskaperSammanfattning : Bakgrund: tilltron till sin förmåga är essentiell för lärande och prestation. Denna tilltro påverkas av fyra faktorer som etablerades av Albert Bandura; mastery experience, vicarious learning, social persuasion och physiological arousal. En högre tilltro till sin förmåga kan leda till en bättre prestation i läkarstudenters utbildning. LÄS MER
3. Att skapa en kommunikationsstödjande lärandemiljö : strategier och erfarenheter i en språkklass
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper; Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicinSammanfattning : .... LÄS MER
4. Sjuksköterskestudenters skattade upplevelser av lärandemiljön före och efter inrättandet av Kompetenscentrum
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Omvårdnad; Högskolan Dalarna/VårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Under senare år har allt fler kliniska träningscentra för färdighetsträning etablerats för att möjliggöra en trygg och säker lärandemiljö med simuleringsmöjligheter för studerande och personal. Klinisk färdighetsträning är en viktig del i sjuksköterskeutbildningen vid Högskolan Dalarna (HDa) där lärandemiljön på Kompetenscentrum (KC) kan bidra till en förbättring av lärandemiljön i den kliniska färdighetsutbildningen. LÄS MER
5. Sjuksköterskestudenters upplevelse av den kliniska färdighetsträningen på Kompetenscenter : Fokusgruppsintervjuer med sjuksköterskestuderande
Magister-uppsats, OmvårdnadSammanfattning : Syfte: Syfte med denna studie var att belysa hur sjuksköterskestudenter upplevde den kliniska färdighetsträningen på Kompetenscenter. Metod: Den genomfördes som en empirisk studie med kvalitativ ansats där två fokusgruppsintervjuer med fem sjuksköterskestuderande i vardera utfördes. Deltagarna var mellan 22 och 30 år. LÄS MER