Sökning: "kmh s"

Visar resultat 1 - 5 av 119 uppsatser innehållade orden kmh s.

  1. 1. Kulturskolans ramar : Kulturskolelärares upplevelser av stress i arbetslivet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Oliver Benjamin Britts; [2024]
    Nyckelord :stress; frame factors; adaptive responses; Swedish Community Schools of Music and Arts; allostasis; stress; ramfaktor; stressor; anpassning; kulturskola; allostas;

    Sammanfattning : Music teachers are often exposed to high levels of stress which can oftentimes lead to feelings of dejection, anxiety, and depression. Teachers who work in Swedish Community Schools of Music and Arts have reported an increase in the levels of stress the last 5 years. There’s a dearth of scientific research in this area despite these reports. LÄS MER

  2. 2. Att spela med känsla : Hur mental träning kan påverka musikaliska framträdanden

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för klassisk musik

    Författare :Ludvig Dahlström; [2024]
    Nyckelord :Musicality; mental training; Musikalitet; mental träning;

    Sammanfattning : This master’s thesis examines different mental training tools that musicians can utilize in order to be more comfortable on stage and to let the music flow unobstructed. The study focuses to a great extent on the art of visualizations in order for the musician to redirect their attention from intruding performance thoughts towards a defined musical and emotional expression. LÄS MER

  3. 3. Musikpedagogik i en digital utveckling : En undersökning om hur musiklärare förhåller sig till digitala verktyg för musikskapande samt hur digitala verktyg kan implementeras i musikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Hjalmar Björck; [2024]
    Nyckelord :Digitala Verktyg; Dator; iPad; Sociokulturell teori;

    Sammanfattning : In today's digital age, students must develop technology skills for various purposes, including music-making. To this end, the Swedish school system has mandated that music teachers incorporate digital tools for music-making into the curriculum for primary students from 1st to 9th grade. LÄS MER

  4. 4. Att sjunga i storband på lika villkor : En undersökning i att uppnå blend med rösten som icke-solistiskt instrument

    Kandidat-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för jazz

    Författare :Maja Svantesson; [2023]
    Nyckelord :Voice mapping; big band; vocal blend; composition; jazz;

    Sammanfattning : In this thesis I’ve explored my voice as an instrument in the big band’s different sections. Through many years I’ve experienced that I lack tools around how to approach singing in big bands. I often ask myself if my voice stands out in the soundscape or if it’s blending and becomes a part of the sections in the big band. LÄS MER

  5. 5. Valfrihet I Musikundervisningen : En studie i hur lärare och elever reflekterar kring hur elevens valfrihet motiverar i musikämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Manfred Hanberg; [2023]
    Nyckelord :Benefit; freedom of choice; joy; motivation; motivators; music education of teacher’s choice; Motivation; musikundervisning; nytta; nöje; valfrihet; lärarstyrd musikundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap kring hur lärare och elever reflekterar kring elevernas valfrihet i musikundervisningen.  Tidigare studier visar att elevers delaktighet i den generella undervisningen främjar deras motivation. LÄS MER