Sökning: "knack knack"

Visar resultat 11 - 15 av 18 uppsatser innehållade orden knack knack.

  1. 11. Knock Model Evaluation – Gas Engine

    Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Avd.)

    Författare :Nishchay Sharma; [2018]
    Nyckelord :Knocking; Spark-Ignited; Internal Combustion Engine; Spark-Knock; Empirical Correlation Models; BOOST; Combustion Phasing; Spark-advance; Combustion Duration; Knock Prediction Parameter.; Knack; Otto-förbränning; Förbränningsmotor; Empiriska korrelationsmodeller; BOOST; Förbränningsfasning; Tändvinkel; Förbränningsduration; Knackprediktering.;

    Sammanfattning : Knocking is a type of abnormal combustion which depends on several physical factors and results in high frequency pressure oscillations inside the combustion chamber of a spark-ignited internal combustion engine (ICE). These oscillations can damage the engine and hamper its efficiency, which is why it is important for automakers to understand the knocking behavior so that it can be avoided during engine operation. LÄS MER

  2. 12. Knack, knack får man komma in och måla? : En kvalitativ intervjustudie om pedagogers uppfattningar om förskolans fysiska ateljémiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Inna Malyuchenko; [2017]
    Nyckelord :förskola; pedagogers uppfattningar; fysiska ateljémiljön; material; barns inflytande; makt; kontroll.;

    Sammanfattning : Mitt syfte med denna uppsats är att i form av intervjuer undersöka pedagogers uppfattningar om de möjligheter som ges, och de begränsningar som finns, i förskolans fysiska ateljémiljö, den konkreta plats där barns bildskapande sker och genomförs, oberoende av om det är ett speciellt rum i form av en ateljé eller om det är ett hörn i matrummet. Studiens syfte har utvecklats vidare till att försöka få förståelse om pedagogers uppfattningar om barns rätt till inflytande i den fysiska ateljémiljön. LÄS MER

  3. 13. Numerical Analysis of Gas Exchange system requirements in Heavy Duty DISI process with Alternative fuels

    Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

    Författare :Senthil Krishnan Mahendar; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Kommersiella fordon som använder dieselmotorer har hög bränsleeffektivitet men kräver dyra efterbehandlingssystem och ökade driftskostnader. Ottomotorer har fördelen att använda en enkel trevägskatalysator vilket gör ägande- och driftkostnader mycket attraktiva. LÄS MER

  4. 14. Experimental Investigation into the Influence of Piston Crevices on Engine-Out Hydrocarbon Emissions from a Diesel Dual Fuel Engine

    Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

    Författare :Johannes Kuyper; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : In today’s society, when the fuel prices are increasing and the climate changes are becoming more and more noticeable, alternative fuels for combustion engines are becoming an important topic for the manufacturers. Two interesting fuels in those perspectives are Biogas and Compressed Natural Gas, CNG. LÄS MER

  5. 15. CFD simulering av en fyrtakts Otto motorcykel motor

    Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

    Författare :Stefan Gundmalm; [2009]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This thesis deals with the numerical 3D simulation of a four stroke, spark-ignited, internal combustion engine, which is mounted on a high performance motorcycle. The work, carried out in collaboration with Politecnico di Milano and MV Agusta, focuses on the simulation of the intake, compression and expansion stroke, including combustion simulation, using an open source CFD code. LÄS MER