Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Lärande på arbetsplatsen : En kvalitativ studie om hur medarbetare på LSS-gruppbostäder upplever sitt lärande.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Pernilla Hedgårds; Sandra Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Informellt lärande; arbetsplatslärande; samspel; motivation; samarbete; LSS-gruppbostäder;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva och analysera hur medarbetare upplever sitt lärande på sin arbetsplats inom LSS-gruppbostäder. Semistrukturerade intervjuer har använts som metod där sex respondenter har intervjuats. Det datamaterial som samlats in har analyserats genom en tematisk analys. LÄS MER

  2. 2. Varför har vi bild? : En kvalitativ studie kring elevernas motivation inom bildämnet i grundskolans senare år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Emma Hjortzberg; [2023]
    Nyckelord :Bildundervisning; motivation; kursplan; genus;

    Sammanfattning : Studien utfördes med syfte att förstå och beskriva hur elever i årskurs sju och årskurs nio förhåller sig till bildämnet. Av vikt för studien var också att se om förhållandet till bildämnet påverkades av vilken könstillhörighet eleverna hade. LÄS MER

  3. 3. VFU-handledares lärande och kompentensutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Martinsson; Ulrika Carlqvist; [2023]
    Nyckelord :Handledare; kompetens; lärande; VFU; vägledning;

    Sammanfattning : I yrkeslivet krävs ofta en kontinuerlig kompetensutveckling och anpassning till förändringar i omvärlden. Det samma gäller för studie- och yrkesvägledare och ett av examenskraven är att studenten ska kunna identifiera ytterligare kunskapsbehov. LÄS MER

  4. 4. Hur elevernas lärande påverkades av distansundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Fredrik Dersell; [2022]
    Nyckelord :Covid-19; lärandeförändringar; distansundervisning; studiemiljö; lärande; didaktik;

    Sammanfattning : Att vara lärare är komplext men många gånger kan det vara mycket svårare att vara elev. NärCovid-19 klassades som pandemi 2020 av WHO, bestämde regeringen att svenska grundskolorfick lov att övergå till distansundervisning. När detta inträffade påverkades elever och läraresamtidigt av förändringen. LÄS MER

  5. 5. UNDERVISNING OM HÅLLBARUTVECKLINGMED FOKUS PÅ MILJÖPERSPEKTIVET : En kvalitativ intervjustudie med lärare ihem- och konsumentkunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Annika Schüllerqvist; [2022]
    Nyckelord :Lärande i handling; engagerande lärmiljöer; hinder mot lärande; pragmatism;

    Sammanfattning : Människans beteenden har skapat en klimatkris som fått stora konsekvenser. Skolämnet hem- och konsumentkunskap har som syfte att utbilda unga i medvetna konsumtionsval, ämnet har därför potential att vara en viktig del för en hållbar utveckling. LÄS MER