Sökning: "knud illeris"

Visar resultat 16 - 20 av 27 uppsatser innehållade orden knud illeris.

  1. 16. Läxans vara eller icke vara i en skola för alla

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Therese Forss; [2015]
    Nyckelord :Elever i behov av särskilt stöd; lärandedimensioner; lärotypologi; läxor; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Forss, Therese (2015) Läxans vara eller icke vara i en skola för alla (The Benefits of Homework in an Equal School), Speciallärarprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskolaProblemområde: På skolverkets hemsida kan läsas att ”skolans uppdrag är att främja lärande där individen stimuleras att inhämta och utveckla kunskaper och värden” och att utbildningen ska vara likvärdig och därmed anpassas till ”elevernas olika förutsättningar och behov”. Ingenstans i styrdokument synliggörs läxans roll i skolan. LÄS MER

  2. 17. Förutsättningar för lärande som grund för didaktisk kvalitetsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ingela Fyreskär; [2015]
    Nyckelord :Didaktiskt kvalitetsarbete; Didaktisk utvärdering; Systematiskt kvalitetsarbete; Kvalitetsförbättring för lärande; Förbättring av förutsättningar för lärande; Utvärdering;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att försöka utveckla kursen Grafisk kommunikation 1 didaktiskt med hjälp av en utvärdering som grundar sig i vetenskaplig teori för lärande och hur eleverna i gruppen upplever hur dessa förutsättningar har påverkat dem. Jag ser ett sådant kvalitetsarbete som en del av det systematiska kvalitetsarbetet. LÄS MER

  3. 18. Den samarbetande skolan : - En kartläggning över hur samarbete och kompetensutveckling påverkar utvecklingen av SO- undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Franzén Ida; [2015]
    Nyckelord :Samarbete; kompetensutveckling; SO- undervisning; kollegialt lärande.;

    Sammanfattning : Studien undersöker på sex olika skolor hur en SO- lärare upplever de befintliga möjligheterna för samarbete och kompetensutveckling inom SO- ämnena. Syftet med studien är att studera hur lärarna upplever att den nuvarande SO- undervisningen förbättras av samarbete och kompetensutveckling. LÄS MER

  4. 19. Gitarrister - lika men olika

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Gabriel Hjelm; Peter Sundin; [2014-07-16]
    Nyckelord :figuralt och formellt tillvägagångssätt; musikalisk-rytmisk intelligens; inlärningsstilar; individuella läroprocesser; mångfald; flexibilitet;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur erfarna gitarrister utvecklas och lär sig att spela sitt instrument, synliggöra olika individuella kompetenser och lärstilar samt visa på vilka konsekvenser detta får i rollen som musiker, men också som pedagog. Frågeställningarna handlar om hur olika gitarrister lär sig sitt instrument utifrån ett figuralt eller formellt tillvägagångssätt med anknytning till musikalisk- rytmisk intelligens, vad som händer när man övar utifrån sina minst utvecklade kompetenser och varför det är bra att som pedagog och musiker känna till olika lärstilar. LÄS MER

  5. 20. Film, språk och hur man sår ett intressefrö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Kristina Söderman-Davis; [2014]
    Nyckelord :Didaktik; Film; Lärande; Moderna språk; Motivation; Spanska;

    Sammanfattning : En av de största utmaningarna som dagens språkpedagoger står inför är hur de bäst kan stimulera och motivera till lärande. Syftet med denna uppsats är att undersöka huruvida användandet av film i spanskundervisningen kan fungera som motivationsskapare för inlärning. LÄS MER