Sökning: "knyta an barn"

Visar resultat 1 - 5 av 107 uppsatser innehållade orden knyta an barn.

  1. 1. Anknytning i förskolan : Hur förskollärare anser att de skapar förutsättningar för att de yngsta barnen ska kunna knyta an och känna trygghet under sin introduktion

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ida Engvall; Nadia Fernström; [2024]
    Nyckelord :Anknytning; trygghet; introduktion; förhållningssätt; relationsskapande; tid;

    Sammanfattning : I denna studie undersöktes förskollärares perspektiv kring deras arbete med barns trygghet och anknytning samt vilka förutsättningar barnen ges till detta, kopplat till deras första introduktion i förskolan. Studien har en kvalitativ design och grundar sig på intervjuer med åtta förskollärare från fyra olika förskolor. LÄS MER

  2. 2. Barns möjligheter till en meningsfull fritid i en socioekonomiskt utsatt stadsdel

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Heidi Spooner; Anna Karlsson; [2023-10-24]
    Nyckelord :Fritidshem; samverkan; socioekonomisk status; föreningsliv; socialt kapital;

    Sammanfattning : I vårt dagliga arbete ser vi hur lärare i fritidshem är medvetna om sitt kompensatoriska uppdrag och ser samverkan med kultur- och föreningsliv som en möjlighet att ge eleverna en mer givande, aktiv och meningsfull fritid. Det övergripande syftet med denna studie är att undersöka samverkan mellan förening- och kulturverksamheter med fritidshem och skola. LÄS MER

  3. 3. FAMILJECENTRERAD OMVÅRDNAD En litteraturöversikt som belyser föräldrars upplevelse av omvårdnaden av det prematura barnet på neonatalavdelningen

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Brandin Sofia; Frida Seignér; [2023-03-15]
    Nyckelord :Familjecentrerad omvårdnad; delaktighet; neonatalavdelning; prematurt barn och föräldrars upplevelse.;

    Sammanfattning : Bakgrund: När ett prematurt barn föds är det inte fullt utvecklat och behöver sin första tid i livet vårdas på en neonatalavdelning. Att få ett prematurt barn innebär en stor livsomställning för familjen. LÄS MER

  4. 4. "De såg inte ett barn som behövde hjälp, utan ett arbete som måste skötas" : En kvalitativ studie som undersöker hur en vuxens levnadsvillkor påverkats av att ha varit placerad enligt LVU eller SoL som barn

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Sara Leetmaa; Sanna Ridderstolpe (Elmlöv); [2023]
    Nyckelord :socialt arbete; coping; salutogenes; LVU; SoL; kvalitativ forskning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka den eventuella påverkan som en placering enligt SoL eller LVU har för den vuxnes levnadsvillkor. Frågeställningarna som behandlas för att besvara studiens syfte är: Hur beskriver vuxna som varit placerade som barn sina erfarenheter av placeringen? Vilka konsekvenser beskriver vuxna som varit placerade som barn att placeringen haft för dem i deras liv? Hur beskriver vuxna som var placerade som barn att de handskats med erfarenheterna placeringen inneburit? Teoretiska utgångspunkter som berörs för att få en djupare förståelse för erfarenheter av att ha varit placerad som barn och vuxnas levnadsvillkor är det salutogena perspektivet, samt utvecklandet av copingstrategier och resiliens. LÄS MER

  5. 5. Gruppstorlekens påverkan på yngre barns anknytning i förskolan : En kvalitativ studie ur förskolepersonals perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Isolde Borring; Lina Fransson; [2023]
    Nyckelord :anknytning; barngrupp; gruppstorlek; anknytningsteori; förskola; yngre barn; förskolepersonal; anknytningsbeteende; trygg bas;

    Sammanfattning : Denna studie granskar förskolepersonals erfarenheter kring yngre barns anknytning i stora barngrupper. Studien utgår från förskolepersonalens perspektiv, mer specifikt förskollärare och barnskötare, men undersöker även de yngre barnens förutsättningar vad gäller att bygga anknytningsrelationer med personalen. LÄS MER