Sökning: "könsstereotypisk"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet könsstereotypisk.

  1. 1. En studie om elevers medvetenhet om genus och jämställdhet : Betydelsen av litteratururval och boksamtal för att uppfylla F-3-lärares uppdrag att främja elevers genusmedvetenhet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Kajsa Dysholm; [2021]
    Nyckelord :Genus; jämställdhet; genusnormer; genusmedvetenhet;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to show how a curated selection of literature to be discussed in class will reflect and have an impact on pupils' expressed awareness of gender and equality. Three picturebooks with different perspectives on gender and equality were selected and read in class. LÄS MER

  2. 2. Könsstereotypisk eller jämställd reklam? : En kvalitativ studie om generation Z:s attityd till könsstereotypisk marknadskommunikation

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Lisa Broberg; Beatrice Stefansdotter; [2021]
    Nyckelord :Attitudes; Brand; Commercial; Gender; Marketing communication Visualization;

    Sammanfattning : To reach and motivate an entire generation with different interests and attitudes is not an easy task. Whether it is more profitable to target a broad target group or divide the market by gender, is therefore a big dilemma for many companies. LÄS MER

  3. 3. Konsumenters attityder gentemot reklam som anmälts som sexistisk eller könsdiskriminerande

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sara Ohlsén; Nazmee Noor; [2020]
    Nyckelord :Attityder; sexistisk; objektifierande; könsdiskriminerande; könsstereotypisk;

    Sammanfattning : Syftet med denna kandidatuppsats var att undersöka svenska konsumenters attityder gentemot reklam som blivit anmäld som sexistisk eller könsdiskriminerande. Det teoretiska ramverket bestod av tidigare forskning kring hur attityder skapas och teorier om sexistisk och könsdiskriminerande reklam. LÄS MER