Sökning: "kognater"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet kognater.

  1. 1. Transspråkande i undervisningen : Metoder lärare kan använda för att utveckla flerspråkiga elevers ordförråd i andraspråket

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elisabeth Rodriguez; Matilda Gunnarsson; [2023]
    Nyckelord :Transspråkande; flerspråkighet; ordförråd; undervisning; grundskolan;

    Sammanfattning : Litteraturstudien har skrivits med syftet att undersöka vad forskning säger om hur lärare i grundskolan kan utforma en transspråkande praktik i sina klassrum för att utveckla flerspråkiga elevers andraspråk. Skolan i dagens Sverige har fler elever som är flerspråkiga. LÄS MER

  2. 2. LA COGNATION DANS LA TRADUCTION PATOIS NORMAND-FRANÇAIS STANDARD

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Matthew White; [2019-04-29]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Normandiska (le patois normand) är en gallo-romersk dialekt som länge har ansetts ha mycket låg status. Den har utvecklats, och fortsätter att utvecklas, parallellt med standardfranskan. LÄS MER

  3. 3. Bilingual Lexical Access in Reading : Analyzing the Effect of Semantic Context on Non-Selective Access in Bilingual Memory

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för tvåspråkighetsforskning

    Författare :Mattias Kurnik; [2016]
    Nyckelord :Bilingualism; Lexical access; Non-selectivity; Reading; Sentence context; Cognates; Eye-tracking.; Tvåspråkighet; lexikal åtkomst; icke-selektivitet; läsning; meningskontext; kognater; eye-tracking.;

    Sammanfattning : Recent empirical studies about the neurological executive nature of reading in bilinguals differ in their evaluations of the degree of selective manifestation in lexical access as implicated by data from early and late reading measures in the eye-tracking paradigm. Currently two scenarios are plausible: (1) Lexical access in reading is fundamentally language non-selective and top-down effects from semantic context can influence the degree of selectivity in lexical access; (2) Cross-lingual lexical activation is actuated via bottom-up processes without being affected by top-down effects from sentence context. LÄS MER