Sökning: "kognitionsvetenskap Skövde"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden kognitionsvetenskap Skövde.

  1. 1. En talande miljö : En modell för att designa diegetiska objekt i First Person Shooters

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Johan Synnergren; Vanessa Olofsson Malmberg; [2020]
    Nyckelord :Diegesis; interaktion; högt tempo;

    Sammanfattning : Hur en spelare förstår gameplay är en diskuterad fråga bland forskare inom det ludologiska fältet. Denna studie ser specifikt på förståelsen av genomförbara interaktioner i spelvärlden och forskning kring ämnet som grundar sig i ekologisk psykologi samt kognitionsvetenskap. LÄS MER

  2. 2. Navigering i komplexa miljöer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Rickard Granholm; [2015]
    Nyckelord :wayfinding; kognitionsvetenskap; kognitiva förmågor; perception; uppmärksamhet; minne;

    Sammanfattning : De problem som relaterar till navigering i komplexa miljöer kan alla på ett eller annat sättknytas till den information som finns tillgänglig i miljön. Den information som finns i komplexa miljöer måste vara anpassad till många olika behov vilket innebär att mängden information ofta blir stor. LÄS MER

  3. 3. Recognising the Movements of Other People : What role do the feet play?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Ellen Järborg; [2015]
    Nyckelord :Biological motion perception; point-light walker; reflexive attention; direction discrimination; local motion;

    Sammanfattning : The ability to recognise the movements made by humans and other animals, referred to as biological motion, is a specialised human ability that develops at an early age. This perceptual ability is strong even for the minimal amount of information contained in a point-light display, which has been used to study specific features of biological motion to find out what properties contribute to this ability. LÄS MER

  4. 4. Steg mot Informationsvisualisering med Augmented Reality

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Hampus Albihn; [2015]
    Nyckelord :Kognition; Kognitionsvetenskap; Augmented Reality; Informationsvisualisering; Användbarhet; Användbarhetstest; Fältstudie; Operatör; Användare; Fabriksgolv; Tillverkningsindustri; Kompetens; Kompetensnivå; Novis; Expert; Volvo;

    Sammanfattning : Som en del av forskningsprojektet Young Operator 2020 så syftar den här studien till att vara ett första steg mot en produkt, som med hjälp av av tekniken augmented reality ska vara en del av framtidens tillverkningsindustri. Studien utgår från kognitionsvetenskap och människa-datorinteraktion för att ha användaren och användarens interaktion med prototypen i fokus. LÄS MER

  5. 5. Materiella och kognitiva verktyg i undervisningen : Ett kognitionsvetenskapligt perspektiv på elevens lärande i en materiell och sociokulturell kontext

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Katarzyna Sänd; [2015]
    Nyckelord :Kognitionsvetenskap; situerad kognition; situerat lärande; teknikstött lärande; undervisning; verktyg; artefakter; community of practice; embodiment; kontext; kultur; system;

    Sammanfattning : Enligt den situerade ansatsen ses kognitionen/tänkandet som en process i människans hjärna (neurala funktioner) och kropp (sensomotoriska mekanismer) påverkbar av omgivningen via sociala interaktioner. Den materiella och sociala omvärlden nyttjas av människan som verktyg för att stödja fysiska aktiviteter eller avlasta kognitiva processer. LÄS MER