Sökning: "kognitiv lek"
Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden kognitiv lek.
1. Utvecklande lek : att gestalta lekmiljöer som främjar barns utveckling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Många lekmiljöer som byggs idag är väldigt lika varandra och har därför samma problematik. De är för öppna, de har för stort fokus på redskap och de prioriterar att främja motorisk utveckling på bekostnad av barnens möjlighet till kognitiv och emotionell utveckling (Beckman, Paget & Spiegal 2018:4-5). LÄS MER
2. Motorik och dess prediktorer : En deskriptiv pilotstudie i årskurs 1
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)Sammanfattning : Inom en idrott och hälsa (IDH)-miljö, är syftet med denna studie (1) att fastställa effekten av motorisk träning på barn; (2) identifiera korrelerade prediktorer för motorik. Genom en systematisk informationssökning tillhandahålls en omfattande bakgrund som beskriver en uppsjö av framgångar inom motoriska inteventionsstudier och påverkade områden. LÄS MER
3. Lek brukeres informasjonsbehov i møte med systemer som brukerkunstig intelligens
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för data- och systemvetenskapSammanfattning : As artificial intelligence becomes more widespread, the need forexplanations on how the technology actually works increases.Previous research in the area has mainly focused on studyingexplanations for technologists and domain experts. Moreover, theuser's need for information is rarely accounted for. LÄS MER
4. ”Jag vill ju bara leka som alla andra”
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektivSammanfattning : Bakgrund: Lek är en grundläggande aktivitet och en mänsklig rättighet. Genom att delta i lek tillägnar sig barn nya erfarenheter vilket leder till utveckling. Lekplatsers unika miljö möjliggör barns utveckling men för barn med funktionsnedsättning kan denna miljö innebära utmaningar av fysisk, social eller kognitiv karaktär. LÄS MER
5. Förskolans utomhusmiljö : En möjlighet för lärande och utveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Förskolans läroplan framför tydligt hur de miljöer barn befinner sig i ska utformas för att stimulera lärande och utveckling, barn tillbringar mycket tid utomhus varje dag och därför bör även utomhusmiljön beaktas av det. En genomtänkt förskolegård med varierad miljö möjliggör olika områden för lärande och utveckling. LÄS MER