Sökning: "kognitiv metodik"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden kognitiv metodik.
1. Sjuksköterskans erfarenheter av omvårdnad av äldre patienter på akutmottagningar : En litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärdSammanfattning : BakgrundSjuksköterskans primära ansvar är omvårdnad. I takt med att den äldre befolkningen ökar i antal ställs större krav på akutmottagningar som förväntas ombesörja vården av dessa äldre människor. LÄS MER
2. Fysisk aktivitet i förskolan : förskollärares upplevelser och deras främjande arbete
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Förskolans uppdrag i att främja barns rörelseglädje blir allt viktigare i dagens stillasittande samhälle. Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare planerar fysisk aktivitet i sin verksamhet, vilken betydelse miljön har för att främja fysisk aktivitet samt hur de beskriver de aktiviteter som uppmuntrar till fysisk aktivitet i förskolan. LÄS MER
3. Spelberoendets mekanismer
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)Sammanfattning : Spel om pengar är vanligt förekommande för människor i vårt samhälle. Spelproblematik är ett folkhälsoproblem, där unga män i åldern 18-24 år står för den största ökningen. LÄS MER
4. Vad arbetsledare ska göra och varför de inte gör det : En beskrivning av tillämpad beteendeanalys för utveckling av arbetsledares arbetssätt
Magister-uppsats, Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingSammanfattning : Beteendevetenskapen har 80 års vetenskaplig bakrund, tillämpningen av dess metodik inom näringslivet har pågått i cirka 30 år och i Sverige har den knappt börjat. Kärnan av dess tillämpning utgår ifrån beteendeanalys som är ett vetenskapligt metodik som syftar till att förstå varför människor gör det de gör i olika situationer. LÄS MER
5. Som små astronauter : -En idrottslärares berättelse om specialgymnastik i skolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : The aim of this work is to examine methodologies at remedial lessons for children with weak mobility, in a common Swedish municipal school in an attempt to determine if a connection to theoretical learning exists. Kadesjö describes how difficulties in concentration can arise as a result of problems with mobility and perception, and according to Piaget very young children develop cogitation through physical movements. LÄS MER