Sökning: "kognitiv problemlösning"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden kognitiv problemlösning.

  1. 1. Läromedelsanalys i matematik om problemlösningsuppgifter i grundskolan årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elita Brente; Jessica Mao; [2021]
    Nyckelord :läromedel; läroboksanalys; problemlösning; problemlösningsstrategier;

    Sammanfattning : Läromedel har ett stort inflytande över matematikundervisningen och valet av lärobokeni Sverige har överlämnats till den enskilde läraren och skolan. Granskning av läromedel kan anses vara en viktig del för att säkerställa kvaliteten. LÄS MER

  2. 2. Hjärnan - Vän eller fiende? En studie i tankens roll och hur den mentala inställningen påverkar övande och framförande av musik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Sofie Knese; [2021]
    Nyckelord :Övning; Kognition; Klarinett; Motivation; Hälsa; Utveckling; Practice; Cognitive science; Clarinet; Health; Progress; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrunden till denna studie kommer från min egen musikutbildning och de hinder jag stött på vilka främst varit av en psykologisk karaktär. Det antyder att musikern stöter på många dolda problem men också att vi har mycket dold potential som vi inte använder. LÄS MER

  3. 3. Att lära för stunden eller för livet - En studie om hur elever genom kreativa och imitativa resonemang tillägnar sig kunskaper i matematik

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Malin Bergenholm; Agnes Törnqvist; [2020]
    Nyckelord :Imitativt; kreativt; algoritmiskt; resonemang och problemlösning;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att öka förståelsen för hur val av resonemangstyp påverkar elevers lärande över tid. Två matchade grupper med elever i årskurs 8 fick antingen lösa uppgifter med givna lösningsstrategier eller uppgifter där de fick konstruera egna lösningar. LÄS MER

  4. 4. "Matematik är mer än att bara minnas" : En kvalitativ studie kring lärares förhållningssätt i det flerspråkiga matematikklassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Mathilda Stålknapp; [2017]
    Nyckelord :Multilingual students; mathematic; problem solving; success-factors; Flerspråkiga elever; matematik; problemlösning; framgångsfaktorer;

    Sammanfattning : Det går inte att undgå att dagens matematikklassrum utgörs av flera olika språk och nationaliteter. Det mångkulturella klassrummet ställer i sin tur höga krav på att läraren tillgodoser varje individs behov. LÄS MER

  5. 5. Var håller talfamiljer hus i läroboksuppgifter? : En läromedelsanalys av läroboksuppgifter i årskurs 1 som fokuserar på talfamiljer upp till 10, utifrån ett problemlösningsperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap

    Författare :Tina Honnér; [2017]
    Nyckelord :Assignments; fact family; number ability; number sense; problem- solving; textbook; Läroboksuppgifter; läromedelsanalys; talfamiljer; talkamrater; taluppfattning; problemlösning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att åskådliggöra hur talfamiljer upp till 10 förekommer och gestaltas i läroboksuppgifter i årskurs 1, utifrån ett problemlösningsperspektiv. För att uppfylla syftet analyseras läroboksuppgifter med talfamiljer och delar av talfamiljer genom Cummins analysmodell där uppgifterna sorteras på fyra olika nivåer beroende av kontext och kognitiv svårighetsgrad efter att de kategoriserats. LÄS MER