Sökning: "kognitiv undervisning"
Visar resultat 1 - 5 av 112 uppsatser innehållade orden kognitiv undervisning.
1. En läromedelsanalys om tankesätt och strategier relevanta för räknesättet subtraktion
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : I Sverige utförs Nationella Prov i årskurs tre och resultaten från dessa visar att elever har större svårigheter med Delprov F, som testar elevernas kunskaper i skriftliga räknemetoder, i jämförelse med andra delprov. Även räknesättet subtraktion visar sig vara ett svårare räknesätt för elever i svensk skola. LÄS MER
2. Hur påverkar kognitiv belastning inlärning i animerat material?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : I denna studie analyserades påverkan av kognitiv belastning på studenters inlärningsförmågor. Fyra deltagare fick se två animationer och sedan besvara frågor om innehållet i animationerna. Därefter intervjuades deltagarna. Resultatet av studien indikerar att kognitiv belastning inte påverkar inlärningen hos studenter till en högre grad. LÄS MER
3. Handskrift - en nyckel till lärande? : En systematisk litteraturstudie om effekterna av handskriftsträning.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med den här litteraturstudien var att göra en systematisk studie över tidigare forskning om handskrift och dess betydelse för inlärning. Handskriften uppmärksammas allt mindre till förmån för digitalt skrivande och explicit träning i handskrift har fått stå tillbaka i takt med skolans digitalisering. LÄS MER
4. Är worked examples användbara inom biologi-undervisning?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : För att lyckas lösa problem och använda kunskap behöver en person först ha lärt sig grundläggande kunskap om problemområdet. Sådant lärande kräver att den lärandes arbetsminne inte överbelastas med oändamålsenlig information. LÄS MER
5. ATT UNDERVISA MED PLATTFORMAR Hur lärare uppfattar skolans digitala infrastruktur
Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologiSammanfattning : Skolans infrastruktur präglas alltmer av olika lärplattformar. Plattformarna är skapade av någon med en agenda och har därmed själva en agens som möjliggör eller omöjliggör olika användningssätt. När plattformarna blir en större del av skolans infrastruktur så får de också en större påverkan på skolans verksamhet. LÄS MER