Sökning: "kognitiva funktionshinder"
Visar resultat 11 - 15 av 52 uppsatser innehållade orden kognitiva funktionshinder.
11. Day Master - Redesigning a planning board for people with cognitive disorder.
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : In assistive technology, there are mainly two different users that needs to be taken into account when developing products. The first, and most important, is the end-user who requires the product in order to function and live a normal life. LÄS MER
12. FÖRÄLDRASKAP OCH ADHD, EN KVALITATIV STUDIE OM HINDER OCH MÖJLIGHETER FÖR FÖRÄLDRAR MED ADHD
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)Sammanfattning : ADHD kvarstår under hela livslängden, och det finns kända försämringar i samband med vuxen ADHD. De krav och förväntningar som finns i samhället idag kan vara svåra för individen med ADHD att hantera med tanke på diagnosens kognitiva svårigheter. LÄS MER
13. Patienters erfarenheter efter en stroke : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för hälso- och vårdvetenskapSammanfattning : : Stroke är ett samlingsnamn för kärlsjukdomar i hjärnan som ger upphov till akuta symtom. Vid stroke drabbas hjärnans vävnad av bristande blodtillförsel (ischemi). Orsaker till ischemi kan var blödning eller tilltäppning från en central artär . Patienterna som överlever stroke har ofta någon typ av fysisk funktionsnedsättning kvar. LÄS MER
14. Finding Corners : How can architecture help children concentrate better?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/ArkitekturSammanfattning : Swedish legislation states that a school is required to make the necessary adjustments to include all children, regardless of circumstances or disabilities. However there are no clear guidelines as to how these adjustments should be carried out in the physical environment when it comes to cognitive disabilities such as ADHD, Autism Spectrum Disorder or Language Disorders. LÄS MER
15. När skolan skapar problem för barnen: Om barn och ungdomar med högfungerande autism i grundskola och gymnasium
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapiSammanfattning : Autism är en funktionsnedsättning som bland annat medför svårigheter med olika kognitiva funktioner. Vanligt är bristande förmåga att tolka sociala koder, ta in och sortera information från omgivningen samt att göra abstrakta slutledningar. LÄS MER