Sökning: "kognitiva könsskillnader"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden kognitiva könsskillnader.

  1. 1. Rätten till ett meningsfullt liv : En litteraturstudie om hur äldre personer utan kognitiva sjukdomar upplever livet på vårdhem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Isa Persson; Emma Kyrö Cakmak; [2023]
    Nyckelord :Nursing homes; Residents experiences; Quality of Life; Person-centred care; Autonomy; Vårdhem; Boendeupplevelser; Livskvalitet; Kognitivt intakt; Personcentrerad vård; Autonomi;

    Sammanfattning : Tidigare forskning presenterar skillnader i upplevelsen av vilka faktorer som är viktiga för en god vårdkvalitet mellan vårdpersonal och personer på vårdhem. Av den anledningen är det viktigt att sammanställa erfarenheter från de boende för att få en helhetsbild och utveckla ett personcentrerat omvårdnadsarbete på äldreboenden. LÄS MER

  2. 2. Kvinnliga ledare inom mansdominerade branscher : Rollernas betydelse

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Jesper Anell; Gita Norell; [2021]
    Nyckelord :Gender stereotypes; Implicit Leadership; Role Congruity Theory; leadership; female leaders; prejudice; Könsstereotyper; Implicit Leadership; Role Congruity Theory; ledarskap; kvinnliga ledare; fördomar;

    Sammanfattning : Bakgrund: Jämställdhetsbarometern (2020) visar att det fortfarande råder stora könsskillnader i det svenska arbetslivet. Att jämställdheten inte är optimal visar bland annat fördelningen av kvinnor respektive män på ledande positioner, där den största skillnaden av andelen kvinnor respektive män på chefspositioner finns inom mansdominerade branscher. LÄS MER

  3. 3. Hur räknar du ut 45 + 39? : En studie över vilka beräkningsstrategier högpresterande elever i matematik tillämpar vid aritmetiska uppgifter samt hur dessa beräkningsstrategier förhåller sig till arbetsminne.

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: Logopedi; Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Cecilia Kristensen; Hanna Birkdal; [2021]
    Nyckelord :matematik; aritmetik; huvudräkning; beräkningsstrategi; talfakta; högpresterande; spetsutbildning; minne;

    Sammanfattning : Mental arithmetic problems require cognitive skills such as decoding numbers, working memory and the use of mental computation strategies. Pupils obtain various computation strategies at school, but what kind of strategies do pupils who are high achievers in mathematics choose while solving mental arithmetic problems? This study aimed to investigate what kind of strategies pupils who are high achievers in mathematics used while solving mental arithmetic problems, and if there were any substantial findings in the correlation between those strategies and their audio and visual memory. LÄS MER

  4. 4. Ämnet idrott och hälsa och fysisk aktivitets akuta effekt på gymnasieelevernas kognition

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Karoliina Aitalaakso; Meri-Tuuli Pirttimäki; [2020]
    Nyckelord :physical activity; cognition; adolescents; acute effect; fysisk aktivitet; kognition; ungdomar; akut påverkan;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet i denna studie är att utforska om fysisk aktivitet i ämnet idrott och hälsa har direkt positiv effekt på gymnasieelevernas korttidsminne samt arbetsminne. Forskningsfrågorna är följande: Har akut fysisk aktivitet på medelintensiv ansträngning en direkt positiv påverkan på korttidsminne samt arbetsminne hos gymnasieelever? Finns det könsskillnader på prestation i kognitiva testerna? Metod Urvalet var 84 deltagare (gymnasieelever) i åldrarna 15–20, varav 23 kvinnor och 61 män. LÄS MER

  5. 5. HÖRFÖRSTÅELSE: EFFEKTER AV TALSYNTES OCH MÄNSKLIGT TAL

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Morgan Lantz; [2018]
    Nyckelord :kognition; resurser; hörförståelse; talsyntes; mänsklig röst;

    Sammanfattning : Förmågan att lyssna till en uppläst text, har visat sig vara en komplex uppgift som kräver kognitiva resurser. Några av de kognitiva resurser som krävs för att förstå en uppläst text, är bland annat att en individ har uppmärksamheten riktad mot texten samt att de har ett väl utvecklat ordförråd. LÄS MER