Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Konflikthantering i förskolan : En intervjustudie om pedagogers uppfattningar kring kollegialt och enskilt arbete i samband med konflikter mellan barn
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur pedagogers synsätt och deras arbete i samband med konflikthantering i förskolan kan skapa förutsättningar för barns utveckling och lärande. Genom att utföra semistrukturerade intervjuer med sex förskolepedagoger från två olika arbetslag har vi undersökt hur de ser på konflikter mellan barn och sin egen roll i samband med dessa, samt vilka kollegiala och enskilda konflikthanteringsstrategier som de uttrycker att de använder sig av. LÄS MER
2. Brukarinflytande i biståndshandläggningen för personer med demenssjukdom i Västerbottens mindre kommuner : demenssjukas möjligheter att påverka beslut som rör deras vård och omsorg
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Studien undersöker hur enskilda biståndshandläggare hanterar frågor om brukarinflytande för personer med demenssjukdom i Västerbottens mindre kommuner. Brukarinflytande undersöks på organisatorisknivå såväl som utifrån den enskilde biståndshandläggarens perspektiv. LÄS MER
3. Seger genom påverkansoperationer, en fallstudie på annekteringen av Krim 2014
Magister-uppsats, FörsvarshögskolanSammanfattning : Påverkansoperationer är inte ett nytt fenomen utan har teoretiserats och använts i historien. Douhet förespråkade terrorbombning mot civilbefolkningen som en metod för att få motståndaren att kapitulera snabbare. LÄS MER
4. Barns konflikter i förskolan : En intervjustudie om förskollärares syn på konflikthantering och kön
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Konflikter är något som alltid kommer att finnas bland barnen på förskolan. Styrdokumenten är tydliga med att förutsättningar ska ges för att kunna fungera i grupp och hantera konflikter. Flera forskare är också överens om vikten av att lära sig hantera konflikter, samt att kognitiva förmågor kan utvecklas vid sådana situationer. LÄS MER
5. Children's access to playgrounds : A space syntax assessment of the urban integration of built playgrounds and homeplayground accessibility in Stockholm
Master-uppsats, KTH/Urbana och regionala studierSammanfattning : Lekplatser förser barn med möjligheten att praktisera och utveckla sina sociala, emotionella, kognitiva och fysiska förmågor. Att tillhandahålla tillräckligt med lekplatser vilka också upplevs som tillgängliga är således en hörnsten för en hållbar planering. Denna uppsats utforskar barns tillgång till lekplatser iStockholm. LÄS MER