Sökning: "kognitiva konflikter"
Visar resultat 11 - 15 av 24 uppsatser innehållade orden kognitiva konflikter.
11. Handledning och det teoretiska spänningsfältet i KBT - en temaanalytisk studie
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Föreliggande studie hade till syfte att få en fördjupad förståelse för hur olika KBT-handledare ser på de kognitiva respektive beteendeterapeutiska inslagen i sin utbildningshandledning med studenter på psykoterapeutprogrammet. Undersökningsgruppen bestod av tio legitimerade psykoterapeuter med KBT inriktning, med godkänd handledarutbildning, som handledde främst på psykoterapeutprogrammet vid Lunds universitet respektive Stockholms universitet. LÄS MER
12. Den kollektiva skrivprocessen : En fallstudie av hur medarbetare på Försäkringskassan producerar texter i grupp
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Svenska/Nordiska språkSammanfattning : I denna fallstudie studeras hur medarbetare på Försäkringskassan anpassar sig efter och samarbetar i ett skrivprojekt där flera deltagare med olika mycket inflytande över och engagemang gemensamt producerar texter. Syftet med studien är att kartlägga hur deltagarna i skrivprojektet nyttjar kognition och kommunikation. LÄS MER
13. Orsaker till stress hos sjuksköterskor på akutmottagning - en litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)Sammanfattning : Bakgrund: Stress påverkar både personen, patienten och organisationen. En akutmottagning präglas av ett snabbt arbetssätt och många möten med medarbetare, patienter och anhöriga. Stress kan påverka sjuksköterskan både fysikt, psykiskt och socialt. LÄS MER
14. ”Har du bara lekt idag?” – En studie kring lekens betydelse i förskolan och pedagogernas engagemang i barns lek
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : SyfteStudiens syfte är att belysa hur pedagoger ser på lekens betydelse för barns utveckling och lärande samt sitt egetengagemang i barns lek.MetodEmpirin är hämtad från två olika förskolor som är belägna i olika kommuner. Vi valde att använda oss avrespondentintervjuer för att besvara studiens syfte. LÄS MER
15. Lärandets predikament och betydelsen av erkännande i en skolkultur
Magister-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Under våren 2013 genomfördes en fallstudie på en skola i södra Sverige med syfte att undersöka hur utmanande lärandesituationer kan beskrivas samt vilken betydelse erkännande från lärare har för hanteringen av dessa situationer. De utmanande lärandesituationerna återges i denna uppsats genom begreppet; lärandets predikament och kan exempelvis handla om att få alla elever motiverade i ett specifikt undervisningssammanhang eller lösa oförutsedda konflikter. LÄS MER