Sökning: "kognitivism"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade ordet kognitivism.

  1. 1. Multiplikativt tänkande : En kvalitativ studie om hur elever i årskurs 3 väljer att lösa divisionsuppgifter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Nariman Salame; Linnea Arvén; Fitore Bislimi; [2022]
    Nyckelord :Matematik; division; multiplikativt tänkande; lösningsstrategier; årskurs 3;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på vilka lösningsstrategier elever i årskurs 3 väljer att använda i division med hjälp av forskning. Studien syftar även till att redogöra kopplingar till elevernas multiplikativa tänkande och ta reda på om det finns samband mellan brister i division och brister i det multiplikativa tänkandet. LÄS MER

  2. 2. Kompetensutveckling online – hur uppfattar medarbetare sitt eget lärande? : En kvantitativ studie om medarbetares uppfattning av det egnalärandet vid användning av LinkedIn Learning

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Matilda Grönvall; Karin Lindehammar; [2021]
    Nyckelord :autentiskt lärande; inlärningsstilar; kompetensutveckling online; meningsskapande; vuxnas lärande;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur medarbetare på ett IT-företag uppfattar sitt eget lärande vidanvändning av lärverktyget LinkedIn Learning. Syftet besvaras med hjälp av fyra frågeställningar somberör individernas inre processer i samband med lärande. LÄS MER

  3. 3. Intensivläsning som metod för elevers läsutveckling : En interventionsstudie om elevers läsutveckling med intensivläsning som grund

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Victoria Andrée; [2020]
    Nyckelord :Reading; intensive reading; embodied learning; reading comprehension; reading process; DLS- test; Läsning; intensivläsning; kroppslig läsning; läsförmåga; läsprocess; DLS-test;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att ta reda på hur en interventionsstudie med intensivläsning under en femveckorsperiod, fyra dagar i veckan, med material som är anpassat efter elevernas intressen påverkar elevernas läsförståelse. Metoder som används i studien är enskilda intervjuer med elever, observationer och DLS- test som är ett diagnosinstrument för att mäta elevers läsoch skrivförmåga. LÄS MER

  4. 4. Matematik för problemlösning eller problemlösning för matematik? : Lärandeperspektiv i problemlösningsuppgifter i läroböcker för årskurs 4-6.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nina Radtchenko; Therese Ullsten; [2020]
    Nyckelord :matematik; problemlösning; årskurs 4–6; läromedelsanalys; lärandeteorier;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på i vilken utsträckning olika perspektiv på lärande är representerade i problemlösningsuppgifter i matematikläroböcker för årskurs 4–6. I studien har olika teorier om lärande kopplats ihop med olika begrepp och perspektiv för att förklara och kategorisera problemlösningsuppgifter i läromedlen. LÄS MER

  5. 5. Problems for Michael Gill’s semantic pluralism : The ostensibility of certain moral agreements and disagreements

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Filosofiska institutionen

    Författare :Simon Engström; [2020]
    Nyckelord :Semantic pluralism; meta-ethics; metaethics; semantics; cognitivism; non-cognitivism; Michael Gill; Walter Sinnott-Armstrong; moral disagreement; ostensibility; Semantisk pluralism; meta-etik; metaetik; semantik; kognitivism; icke-kognitivism; Michael Gill; Walter Sinnott-Armstrong; moralisk oenighet; skenbarhet;

    Sammanfattning : This paper concerns the semantic branch of meta-ethics, and examines a version of so called semantic pluralism advocated by Michael Gill. Briefly put, Gill suggests that ordinary people’s usage of moral terms is rather messy in the sense that the meaning of moral terms can vary not only between different people, but also for one and the same person in different contexts. LÄS MER