Sökning: "kognitivistiska perspektiv"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden kognitivistiska perspektiv.
1. Vuxenpedagogikens roll inom kommunal vuxenutbildning
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka vuxenpedagogikens roll inom den grundläggande kommunal vuxenutbildningen. Vad är vuxenpedagogik enligt lärare och rektorer inom den grundläggande kommunala vuxenutbildningen och hur arbetar lärarna utifrån det, hur sker individanpassning, vilket stöd får lärarna och vad tillför ett vuxenpedagogiskt perspektiv den grundläggande kommunala vuxenutbildningen? Teori: För att få svar på de frågeställningar som jag har, utgick jag från kognitivistiska och sociokulturella referensramar, men även utgått från transformativt lärande och situerat lärande, eftersom de fokuserar på lärande och förhåller sig olika till frågan om erfarenheter och kontexter. LÄS MER
2. Att läsa eller hur läsa, det är frågan : en studie kring lässtrategier och deras betydelse för läsförståelse
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : I detta examensarbete har vi undersökt vad behöriga svensklärare har för uppfattning om begreppet lässtrategi samt hur de undervisar om och använder sig av de olika strategierna i klassrummet. Vår studie utgår ifrån en kvalitativ metod där vi med hjälp av semistrukturerade intervjuer har samlat in fem verksamma lärares uppfattningar om lässtrategiers betydelse för läsförståelse. LÄS MER
3. Särskilt begåvade elevers och deras vårdnadshavares upplevelser av bemötande i den svenska grundskolan/ Gifted students and their guardians' experiences of treatment in Swedish elementary school
Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att bidra med kunskap om särskilt begåvade elevers skolsituation utifrån deras och vårdnadshavarnas upplevelser och erfarenheter av bemötandet under skoltiden. För att uppnå syftet valdes fyra elever som var bedömda som särskilt begåvade samt deras vårdnadshavare. LÄS MER
4. Perspektiv på kunskap och lärande
C-uppsats,Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att i en litteraturstudie fördjupa vår förståelse kring synen på lärandeoch kunskap inom de olika pedagogiska inriktningarna Reggio Emilia och Montessori samtrelatera detta till läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, Lpo 94. Genom uppsatsenville vi också utveckla våra kunskaper kring läroplanens förhållningssätt och grundläggandetankar kring synen på kunskap och lärande. LÄS MER
5. En jämförande studie mellan ett individfokuserat och ett kollektivfokuserat perspektiv på inlärning
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Detta arbete tar sin utgångspunkt i den eviga spänningen mellan individ och kollektiv. Genom att ge en historisk genomgång av det sociokulturella perspektivet och det kognitivistiska perspektivet blir det tydligt vilka influenser som präglar varje perspektivs syn på lärande. LÄS MER