Sökning: "kognitivt beteende perspektiv"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden kognitivt beteende perspektiv.
1. A cognitive derby within football supporters : The role of executive functions on aggressive and violent behavior
Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskapSammanfattning : The purpose of the present study was to evaluate to what extent executive functioning has an impact on aggressive and violent behavior contextualized within football supporters. The sample consisted of 142 (111 males and 31 females) football supporters, between 16-71 years old (M=34,58, SD=12,53) who, during the 2022 season of the Swedish football league “Allsvenskan” visited at least one game. LÄS MER
2. Känslan av något större : Hur tolkas händelser som leder till förundran, medkänsla och tacksamhet?
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Psykologiska institutionenSammanfattning : Självtranscendenta känslor har påvisats ha prosociala effekter, men ur ett kognitivt perspektiv är dessa känslor tämligeno utforskade. Här undersöks vilka slags bedömningar av situationer (så kallade appraisal) som utmärker de självtranscendenta känslorna förundran, medkänsla och tacksamhet. LÄS MER
3. Relationellt arbete lärare-elev : En systematisk litteraturstudie om betydelsen av en god lärare-elev relation
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Vad gör att vissa lärare lyckas bättre än andra? Lärare ser ofta skiljt på rollen de innefattar och ansvaret de har. Syftet med denna studie är att visa på modern forskning inom hur en lärare-elev relation inom skolan för vuxna och gymnasieelever påverkar och förändrar lärande och lärmiljön. LÄS MER
4. Implicit lärande, intuitivt skapande och narrativ kompetens
Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Uppsatsen är dels ett teoretisk försök att förstå den läroprocess som äger rum när en individ bygger förtrogenhet inom ett speciellt fält, en kunskap som inte var avsedd hos individen och som ofta personen är helt omedveten om att den besitter. I syfte att vidga kunskapsbegreppet följer ett närmande av hur vi kan förstå ett icke-intenderat implicit lärande ur ett socialt och ett kognitivt perspektiv. LÄS MER
5. Öppenvård för ungdomar : Studie av en öppenvårdsverksamhet utifrån viktiga faktorer för behandlingseffektivitet
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskapSammanfattning : Tusentals barn och ungdomar är årligen inskrivna i någon form av öppenvårdsinsats under den kommunala socialtjänstens regi. Kunskapen om denna del av socialtjänstens verksamhet är otillräcklig, och mer kunskap behövs om såväl omfattning, innehåll och resultat. LÄS MER