Sökning: "kognitivt perspektiv analys"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden kognitivt perspektiv analys.

  1. 1. Handskrift och digitalt skrivande i tidiga skolår : En studie av argument för och emot handskrift och digitalt skrivande i lärartidningar under åren 2020–2023

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Amanda Bergsten; Jennie Borgstedt; [2023]
    Nyckelord :didaktik; lärartidningar; argumentationsanalys; handskrift; digitalt skrivande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att analysera debatten om handskrift och digitalt skrivande i 24 artiklar från Vi lärares tidningar under perioden 2020–2023. Under tidsperioden revideradesregeringens nationella digitaliseringsstrategi och en ny läroplan infördes. LÄS MER

  2. 2. Förkroppsligad biologikunskap genom skapande aktiviteter : Ett kognitivt och estetiskt perspektiv på biologididaktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Anna Jakobsson; [2023]
    Nyckelord :embodiment; aesthetic experience; full-hand drawing; model; representation; identity; förkroppsligande; estetisk upplevelse; skapande aktivitet; anteckna för hand; bygga modell; representation; identitet;

    Sammanfattning : Arbetet ställer frågor kring omfattningen, sammanhangen och anledningarna till varför elever och lärare genomför skapande aktiviteter i form av att anteckna, rita och bygga i biologiämnet. Svaren har inhämtats genom tematisk analys av enkätsvar från 98 elever samt 3 lärare i Biologi 1 och 2 på gymnasiet. LÄS MER

  3. 3. Skönlitteraturens roll i styrdokument och läroböcker : En komparativ studie mellan svenska som andraspråk 1 och svenska 1 på gymnasiet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Sara Odhner; [2021]
    Nyckelord :skönlitteratur; litteraturläsning; svenska; svenska som andraspråk; andraspråksinlärning; läromedelsanalys; innehållsanalys; lärobok; styrdokument; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I studien jämfördes styrdokument och läroböcker för kurserna SVA 1 och SVE 1 på gymnasiet. Syftet var att undersöka om de skillnader som finns mellan SVA 1 och SVE 1 vad gäller det skönlitterära momentet är baserade på aktuell andraspråksforskning. LÄS MER

  4. 4. Ett läromedel – flera möjligheter? : En analys av ett läromedel i svenska på lågstadiet utifrån Blooms reviderade taxonomi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Kajsa Ek; Emma Hildorsson; [2020]
    Nyckelord :Bloom’s revised taxonomy; teaching material analysis; cognitive perspective; the knowledge dimension; the cognitive process dimension; teaching material; oral activities; primary school; Blooms reviderade taxonomi; läromedelsanalys; kognitivt perspektiv; kunskapsdimensioner; kognitiva processer; läromedel; muntliga aktiviteter; lågstadiet;

    Sammanfattning : Föreliggande studie analyserar muntliga aktiviteter i elevböckerna och lärarhandledningarna tillhörande läromedlet ABC-klubben. Läromedlet analyseras utifrån ett kognitivt perspektiv med hjälp av Blooms reviderade taxonomi, vilket även utgör studiens teoretiska referensram. LÄS MER

  5. 5. Att få rum i tiden : En kvalitativ studie om hur människor kan ​förhålla sig kognitivt, emotionellt och beteendemässigt till inre och yttre tempon

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Psykologi

    Författare :Clara Bankefors; [2020]
    Nyckelord :​Perception of time; tempo; time; experience of time;

    Sammanfattning : Tid är ett universellt tema som berör oss alla. Forskning visar att det finns en mängd olika perspektiv att förstå, betrakta och uppleva tid och tempo på. LÄS MER